Marketing & sales
Mijn voedingswaarden

Albert Heijn wil klanten helpen om bewustere keuzes te maken bij hun boodschappen. Daarom lanceert de supermarkt de online dienst Mijn Voedingswaarden. De service biedt klanten inzicht in de voedingswaarden van de producten die zij gekocht hebben. Ook biedt de dienst alternatieve producten aan. Dit maakt bewust boodschappen doen makkelijker.

Mijn voedingswaarden

De online dienst is ontwikkeld door Albert Heijn. Bij de ontwikkeling is onder andere gebruik gemaakt van de medische expertise van het UMC Utrecht. Met toestemming van de klant laat de supermarkt zien hoeveel suiker, voedingsvezels, zout, eiwitten, verzadigd vet, calorieën en koolhydraten hij recent gekocht heeft. De dienst toont welke aankopen het meeste suiker, eiwitten, enzovoorts per 100 gram bevatten. Daarnaast kunnen klanten alternatieve producten uit hetzelfde assortiment bekijken. Albert Heijn maakt geen onderscheid tussen eigen en overige merken.

Inzicht en alternatieven

Albert Heijn krijgt steeds vaker vragen over wat er in producten zit en hoe gezond of ongezond deze zijn. De supermarkt vult per dag ruim 5 miljoen borden en heeft dus de mogelijkheid om klanten hierbij te helpen. En iedere klant is anders. De voedingsbehoeften van bijvoorbeeld kinderen verschilt van die van ouderen, sportieve mensen of klanten met diabetes.

Prof. dr. Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht: “In de praktijk komen wij toch nog vaak tegen dat patiënten met een hoge bloeddruk denken dat een boterham met kaas een gezonde maaltijd voor hen is. Etiketten lezen en dat vertalen naar wat voor jou gezond is, is moeilijk en de vergelijking maken met alternatieven al bijna onmogelijk. Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet; eiwitrijk voor een sportief leven of zoutarm bij een hoge bloeddruk.”

eHealth

Van Solinge vervolgt: “De dienst is een voorbeeld van hoe eHealth de consument sturing kan geven aan zijn eigen gezondheid, werkt preventief, leidt tot een betere kwaliteit van leven en kan bijdragen tot een daling van de zorgkosten. Wij hopen dat dergelijke toepassingen mensen inspireren een gezondere lifestyle aan te nemen. Als je data analytics koppelt aan voeding, zijn de mogelijkheden legio.”

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *