Het Diabetes Fonds start Suiker Terugroepactie

9 april 2018

De Nederlandse consument krijgt veel meer suiker binnen dan ze denken. Vaak wordt de hoeveelheid suiker in een product onderschat. De meeste consumenten vinden dat voedingsfabrikanten minder suiker in voeding moeten stoppen. Het Diabetes Fonds start daarom de Suiker Terugroepactie. Hiermee kunnen consumenten een signaal aan de voedingsmiddelenindustrie afgeven.

Onderzoek

Het Diabetes Fonds liet een onderzoek uitvoeren onder ruim 1.000 consumenten. 98 procent daarvan vindt het belangrijk dat dagelijkse producten zoals groentenconserven, ontbijtgranen en sauzen minder of geen suiker bevatten. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten de hoeveelheid suiker in dergelijke producten vaak te laag inschatten. Bijvoorbeeld een flesje Sesam Soja woksaus van 175 ml. Consumenten denken dat er 9 suikerklontjes inzitten, terwijl dit er 15 zijn.

Hanneke Dessing, directeur Diabetes Fonds, noemt de resultaten van het onderzoek alarmerend: "Het is niet gek dat consumenten denken dat ze drie keer minder suiker binnen krijgen, want er zit onnodig veel suikers in producten waarvan men het niet zou verwachten. Zoals in ontbijtgranen, zuiveldranken, sauzen, dressings en tussendoortjes."

Suikerreductie

86 procent van de ondervraagden vindt dat fabrikanten minder suiker aan voeding moeten toevoegen. Het Diabetes Fonds constateert dat een klein aantal bedrijven hier al mee bezig zijn. Maar het gebeurt nog lang niet snel en effectief genoeg om de suikerinname terug te dringen. "Alhoewel in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling afspraken zijn gemaakt over het verminderen van calorieën (suiker en vet) in voedingsmiddelen vóór 2020, maken wij ons zorgen over de ambities en het tempo van de deelplannen binnen het Akkoord, en het aantal deelplannen dat tot nu toe is opgesteld," aldus Dessing.

Om consumenten een stem te geven start het Diabetes Fonds met de Suiker Terugroepactie. De Suiker Terugroepactie laat voorbeelden zien van productcategorieën en producten waar onnodig veel suikers in zitten. De consument kan het product dat niet aan zijn verwachtingen voldoet via Facebook terugroepen en daarmee een gericht signaal aan de voedselindustrie afgeven.

   

Altijd op de hoogte blijven?