‘Lightproduct kan leiden tot meer voedselinname’

8 januari 2014

MAASTRICHT - Mensen die lightproducten consumeren om af te vallen, kunnen als resultaat juist meer gaan eten en dus in gewicht toenemen. Dat stelt Karolien van den Akker, promovenda aan de Universiteit Maastricht.

Van den Akker spreekt van de zoetstofmythe. Veel Nederlanders consumeren light producten en producten met kunstmatige zoetstoffen om te proberen gewicht te verliezen. Volgens haar laat een nieuwe tak van psychologisch onderzoek zien dat een belangrijk aspect van deze producten volledig wordt genegeerd.

Kan lichaam verwarren

Wie zoete producten vervangt door kunstmatig gezoete producten, vermindert zijn energie-inname en zou dus gemakkelijker gewicht verliezen. Maar volgens Van den Akker brengen zoetstoffen een zoete smaak met zich mee die het lichaam kan verwarren.

Zodra mensen zoet proeven, gaan er signalen naar het brein dat er suiker (en dus energie) aan gaat komen. Het brein geeft vervolgens de opdracht om extra insuline af te scheiden.

Reactie op 'vals alarm'

Omdat er echter geen suiker komt, wordt als reactie op dit ‘vals alarm’ bestaande glucose uit het bloed verwijderd. Dit kan leiden tot een lage bloedsuikerspiegel in het bloed, wat weer wordt ervaren als ‘trek in eten’ en dus tot mogelijke inname van meer voedsel.

"Het wordt tijd dat we simplistische ideeën over de consumptie van kunstmatige zoetstoffen en andere lightproducten opzij zetten", stelt van de Akker. Zij is met haar artikel Pavlov en de zoetstofmythe winnaar geworden van de Publicatieprijs 2013 en mag het daarmee deze maand publiceren in De Psycholoog.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?