Voeding & gezondheid

Nieuwe Schijf van Vijf: 250 gram groente

2
schijf van vijf - vrijdag

De nieuwe Schijf van Vijf is dinsdag in Amsterdam onthuld. Het nieuwe advies is om 250 gram groente per dag te eten.

Dat is wat meer dan de aanbeveling van de Gezondheidsraad in de Richtlijnen Goede Voeding van afgelopen november. Daarin werd ‘ten minste 200 gram’ aanbevolen. Hoogleraar Voeding & Gezondheid aan de VU Jaap Seidell, die zowel bij de totstandkoming van de Richtlijnen Goede Voeding als de nieuwe Schijf van Vijf betrokken was, noemt dat echter niet met elkaar in tegenspraak. Het Voedingscentrum heeft de Richtlijnen Goede Voeding doorgerekend, om ervoor te zorgen dat de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen ingenomen worden, en vertaald in praktische adviezen. Daaruit bleek dat 250 gram groente per dag nodig is. “Het Voedingscentrum geeft handvatten om die hoeveelheden te halen. Dat kan door op meerdere momenten op de dag groente te eten.”

Flexibeler
schijf van vijf

De belangrijkste verandering is volgens Seidell dat de nieuwe Schijf veel flexibeler is. De nieuwe schijf houdt rekening met verschillende eetpatronen in de multiculturele samenleving en ook met andere voorkeuren. Ook consumenten die weinig koolhydraten of vegetarisch eten, kunnen de Schijf gebruiken en zich laten adviseren over een gezond voedingspatroon.

Volgens Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum, strookt de  Schijf van Vijf volledig met de Richtlijnen Goede Voeding. “We hebben netjes de adviezen opgevolgd en waar niks over vermeld werd in de Richtlijnen, hebben we met experts overleg gepleegd.”

Het nieuwe beeldmerk werd onthuld door cabaretier Remko Vrijdag in de rol van Joep van de Schijf.

Lees ook:

Nieuwe Schijf van Vijf: 250 gram groente (22 maart 2016)

FNLI: zet óók breed in op gezonder maken producten (22 maart 2016)

Richtlijnen Goede Voeding: beperk rood en bewerkt vlees (5 november 2015)

Richtlijnen Goede Voeding: eet meer groente (5 november 2015)

Richtlijnen Goede Voeding: van twee naar één keer vis (5 november 2015)

Deel dit artikel

2 reacties op “Nieuwe Schijf van Vijf: 250 gram groente

  1. c den Boon zegt:

    Het lekkerste advies is om elke dag minstens 15 gram ongezouten noten te snoepen! Volgens de Gezondheidsraad is er namelijk overtuigend bewijs dat het eten van een klein handje noten per dag het risico op hart- en vaatziekten verkleint. Dit omdat noten het slechte LDL-cholesterol verlagen. Het maakt niet uit of je walnoten, hazelnoten of cashewnoten eet. Ook pinda’s, officieel peulvruchten, worden in dit advies tot de noten gerekend. Veel mensen denken dat pinda’s vetter zijn dan noten, maar ze bevatten minder calorieën dan bijvoorbeeld walnoten en pecannoten. Wel zitten in noten andere waardevolle stoffen die niet of minder in pinda’s voorkomen. Gewoon variëren dus!

    • I.V. zegt:

      let op: dan wel rauwe noten en niet de gebrande (in olie gebakken!).
      Even roosteren in de eigen oven of koekepan met wat specerijen kan wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *