Consumentenbond: nog steeds voedselfraude

27 september 2016

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er drie jaar na de paardenvleesaffaire nog steeds veel problemen zijn met de echtheid van levensmiddelen. De Consumentenbond onderzocht ruim 150 fraudegevoelige producten en één op de vijf keer kwamen naam en samenstelling niet overeen.

De Consumentenbond stelde bij de helft van de manukahoning afwijkingen vast en bij 47 procent van het lamsvlees, gevolgd door 31 procent van de extra vergine olijfolie, 11 procent van de oregano en 3 procent van de kabeljauw.

Lamsvlees

Voor het lamsvleesonderzoek werden tien lamscurries, tien porties lamsgehakt en tien keer lamsshoarma of –kebab gekocht en in veertien van de dertig gevallen bleek het niet om puur lamsvlees te gaan. Zes keer zat er geen spoortje lamsvlees in, maar in plaats daarvan rund of kalkoen, stelt de Consumentenbond. In acht andere porties zat wel wat lam, maar ook tenminste 40 procent ander vlees.

"Het is toch te gek voor woorden dat je lamsvlees bestelt, maar iets krijgt wat geen lamsvlees bevat", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. "Of dat je oregano denkt te kopen en vervolgens vooral olijvenblaadjes over je eten strooit. Of je koopt extra vergine olijfolie of manukahoning, maar wordt afgescheept met producten van veel mindere kwaliteit. Ons onderzoek toont aan dat er nog volop werk aan de winkel is voor de levensmiddelensector en de overheid om voedselfraude te voorkomen en producten waarmee gesjoemeld is uit de schappen te houden.’

In 2013 presenteerde de Consumentenbond zeven maatregelen tegen voedselfraude. Combée: ‘Enkele daarvan zijn opgevolgd, maar er valt nog veel te verbeteren. Wij blijven pleiten voor bijvoorbeeld verplichte checks op authenticiteit en een meldplicht voor supermarkten en fabrikanten als zij afwijkingen constateren.’

Panelonderzoek

Naast het laboratoriumonderzoek vroeg de Consumentenbond ook ruim 1000 consumenten naar hun mening over voedselfraude. Tweederde van de ondervraagden geeft aan zich zorgen te maken over voedselfraude. Consumenten geven verder aan dat betere en frequentere controles in combinatie met strengere regelgeving kunnen helpen bij het aanpakken van voedselfraude.

Lees ook:

Ketenborging.nl wil ‘free riders’ in voedselketen uitsluiten (26 september 2016)

Altijd op de hoogte blijven?