'Duurzaamheid levert juist besparingen op'

17 juni 2014

Unilever ligt op koers bij de doelstellingen voor duurzaamheid. Dat bleek in Rotterdam waar het concern de resultaten van het derde jaar van het Unilever Sustainable Living Plan bekendmaakte. Het duurzaamheidsprogramma is uitgebreid met drie nieuwe focuspunten.

EVMI achtergrond & analyse – Verduurzaming voeding

Shakti-vrouw-india-199x300 Unilever bevordert micro ondernemerschap bij vrouwen. In India verkopen Shakti- vrouwen Unilever- producten. Foto's: Unilever

Duurzaamheid is absoluut geen noodzakelijk kwaad. Het is bittere noodzaak én levert bedrijven juist besparingen op, benadrukt Unilever. Zo stelt het concern zelf sinds 2008 wereldwijd zo’n 350 miljoen euro aan kosten te hebben bespaard. Dit vooral door de hoeveelheid ruwe grondstoffen te verminderen en door in de fabrieken eco-efficiënte maatregelen in te voeren op het gebied van energie, water en afval en bij verpakkingen.

Het Unilever Sustainable Living Plan werd in november 2010 geïntroduceerd om voor een periode van tien jaar ketenbreed in te zetten op meer duurzaamheid, een beter milieu en betere leefomstandigheden. Het jaar 2013 bracht volgens het concern een goede vooruitgang, vooral bij doelstellingen waar het bedrijf zelf invloed op heeft. De consument blijft echter nog altijd de grootste ‘verspiller en vervuiler’. Unilever heeft dan ook diverse programma’s om consumenten bewust te maken van hun niet-duurzame handelen.

Eind 2013 wordt 48 procent van de ruwe grondstoffen van agrarische oorsprong betrokken van duurzame bronnen. In 2010 was dat nog maar 14 procent. “We gaan voor 100 procent duurzaam geproduceerde grondstoffen in 2020”, vertelt Miguel Pestana, vice president global external affairs van Unilever, tijdens de toelichting bij Unilever Benelux.

‘Power’ voor vrouwen

Pestana meldt dat het Sustainable Living Plan nu wordt uitgebreid met fairness op de werkvloer (het bevorderen van rechten van medewerkers in de hele keten), kansen voor vrouwen en het ontwikkelen van duurzame groei die ten goede komt aan de lokale gemeenschappen. Vrouwen meer kansen bieden, heeft een positief effect op hun families en op de productiviteit van de lokale bevolking.

Het doel is om in 2020 vijf miljoen vrouwen meer ‘power’ te geven, bijvoorbeeld door micro- ondernemerschap te bevorderen. In India verkochten vorig jaar 65.000 Shakti-vrouwen producten van Unilever, terwijl dat er in 2012 nog maar 48.000 waren. Ook heeft het concern meer dan 570.000 kleine boeren geholpen en getraind.[kader]

Verpakken

Sinds juni 2013 zitten de vloeibare margarineproducten voor vlees & jus in de Benelux in lichtgewicht PET-flessen (in plaats van HDPE-flessen). Zo worden in Nederland jaarlijks 18.600 transportkilometers en 70 ton aan verpakkingsmateriaal uitgespaard.[/kader]

Tea-picking_unilever-300x199 Thee plukken voor Unilever in Kenia.

In de eigen fabrieken wereldwijd is de CO2- emissie van energie per ton productie sinds 2008 met 32 procent gedaald. Dat is het equivalent van 200.000 auto’s. De hoeveelheid gebruikt water per ton productie is in de fabrieken met 29 procent afgenomen; het equivalent van twee liter water voor elke inwoner op de hele wereld. De hoeveelheid afval per ton productie in de fabrieken daalde met twee derde. Zo kwam in 2013 97.000 ton minder afval vrij dan in 2008.

CO2-uitstoot Benelux

In de fabrieken in de Benelux werd vorig jaar de uitstoot per ton productie met 10 procent verlaagd ten opzichte van 2012, zegt Frank Weijers, chairman Unilever Benelux. Vergeleken met het basisniveau in 2008 daalde dit met 40 procent. Dit was wat minder dan verwacht, maar dat kwam vooral door een teruglopend productievolume en door het relatief grote basisenergieverbruik in de fabrieken. Het lagere productievolume (en dus kortere productieruns en meer productiewisselingen) zorgde er ook voor dat vorig jaar meer schoonmaakwater per ton product nodig was.

In 2012 werd bij een van de rookworstlijnen in Oss een deel van de warmteterugwininstallatie van de droogtoren geoptimaliseerd. Vorig jaar zomer gebeurde dit bij de andere rookworstlijnen. Hierdoor kon een CO2-reductie van 10 procent per jaar worden bereikt.

In 2013 werd in transport (ten opzichte van het jaar ervoor) 15 procent CO2-reductie behaald. Dat is drie keer zo veel als de doelstelling van 5 procent. Maar de grootste CO2-uitstoot (twee derde van de milieu-impact) vindt plaats bij de consumenten thuis. Unilever is ook initiatieven gestart om het consumentengedrag te veranderen, bijvoorbeeld om minder lang te douchen.Unilever-ceo Paul Polman gaf eerder al aan dat het concern doorgaat op de ingeslagen weg. “Ons plan is om geld te besparen, risico te verminderen en innovatie te bevorderen.”[kader]

Duurzame grondstoffen

Vanaf 2015 zal 100 procent van de cacao die wereldwijd gebruikt wordt voor Magnum-ijs worden betrokken van landbouwbedrijven die Rainforest Alliance-gecertificeerd zijn. In Nederland hebben alle Magnum-varianten sinds 2012 al het Rainforest Alliance-keurmerk. In België zal dit vanaf eind 2014 het geval zijn. Bij ijs van Ben & Jerry’s zijn vorig jaar alle 54 ingrediënten Fairtrade-gecertificeerd.

Eind 2013 werd wereldwijd 53 procent van de ingekochte thee voor alle theemerken van Unilever betrokken van telers met Rainforest Alliance-certificaat. Van de melanges voor Lipton-theezakjes werd 83 procent (tegenover 75 procent in 2012) deels betrokken van thee die gecertificeerd is door Rainforest Alliance.

Sinds eind 2012 is 100 procent van alle door Unilever ingekochte palmolie afkomstig van duurzame bronnen. Tegen eind 2014 is het de bedoeling dat alle palmolie wereldwijd wordt betrokken van traceerbare, bekende bronnen.[/kader][kader]

Duurzame agf

De soepen met tomaat van Bertolli, Knorr en Unox bevatten tomaten die duurzaam geteeld zijn. Ook pastasauzen van Bertolli en enkele Knorr-maaltijdmixen bevatten duurzaam geteelde tomaten. Eind dit jaar zal de claim ‘met duurzaam geteelde tomaten’ op alle betreffende verpakkingen worden gezet. Bij Unox-soepen gebeurt dit alleen op die producten waar tomaat het hoofdingrediënt is. Vier van de zes varianten Knorr Aardappelpuree van Unilever Food Solutions in de Benelux bevatten uitsluitend duurzaam geteelde aardappelen.[/kader][kader]

Zoutreductie

Meer dan 190.000 mensen in Nederland hebben de risicotest op www. nationalecholesteroltest.nl gedaan. Becel pro-activ startte vorig jaar in Nederland met de Cholesterol Informatie Box. Deze is in 2013 aan 250.000 Nederlanders uitgereikt.

Vorig jaar voldeed 58 procent van het totale foods-productassortiment in de Benelux (in volume) aan de doelstelling van 5 gram zout per dag. Begin 2014 is in Nederland het zoutgehalte van vijf Calvé Saladedressings met gemiddeld 10 procent omlaag gebracht. Het zoutgehalte van Knorr-maaltijdpakketten is verlaagd met gemiddeld 5 procent en dat van Bertolli-pastasauzen in pot gemiddeld met 9 procent. Vijf varianten van Knorr Aardappelpuree van Unilever Food Solutions Benelux bevatten inmiddels 16 procent minder zout.[/kader][kader]

Suiker en vetzuursamenstelling

Begin 2014 heeft Lipton Ice Tea Brisk in Nederland een suikerreductie van 30 procent doorgevoerd. In de Benelux bevat 100 procent van de kinderijsjes van Unilever maximaal 110 kilocalorieën per portie. Vorig jaar zat er, gemeten naar volume, 7 procent minder suiker in alle drinkklare theeproducten in de Benelux.De belangrijkste spreads in kuipjes (Becel, Blue Band en Planta) bevatten, gemeten naar volume, minder dan 33 procent verzadigd vet van de totale hoeveelheid vet.[/kader]

Tekst: Tom van der Meer

Altijd op de hoogte blijven?