Artikel

Recalls in Nederland in 2007

December bracht een recall van zakjes ’100% Pure & Natural Cashews Garlic & Rosemary’ van Duyvis. Er zaten enkele pinda’s in die voor mensen met een pinda-allergie gevaarlijk kunnen zijn. Het etiket is aangepast.

November was een drukke maand. Eind november roept Siebrand BV flesjes Irish coffee-concentraat van het merk O’Mara Black terug. Dit na een klacht van stukjes glas in een flesje. Bij het bedrijf zelf bleek tien procent van de flesjes glas te bevatten. De oorzaak lag mogelijk bij de Italiaanse glasfabrikant of bij het afvulproces in België.

Eveneens eind november haalde C1000 augurken fijn zoet-zuur van het eigen merk terug. Reden is een geur- en smaakafwijking.
C1000 was opnieuw de pineut toen een consument in een pak melk dertienverroeste schroeven vond. Melkfabrikant Friesche Vlag gebruikte deze schroeven helemaal niet. Geen recall dus, maar wel een cadeaubon voor de klant.

Rond dezelfde tijd roepen Heineken en producent Ditems Products de BeerCooler terug, vanwege een productiefout in de schakelaar van het apparaat.
Unilever moest eerder die maand een batch van 30.000 UnoxSoep in Zak uit de schappen halen omdat de verpakking beschadigd was. Hierdoor kon lekkage en bederf optreden. De beschadiging werd veroorzaakt door een machine die de zakken in omdozen plaatste.

In oktober roept C1000 roomboter gevulde koeken terug omdat het etiket niet vermeldt dat het product ei bevat.
Eerder die maand haalde Ouwehand 2 soorten vacuüm verpakte gerookte haringfilet terug, omdat de bacteriële norm was overschreden. Het betrof filet met blauwgroen etiket ‘Haringfilet (brado’s) lichtgerookt’ en Vismarine met licht- en donkerblauw etiket ‘Gerookte haringfilet brado’s’.

Begin september is het de beurt aanMasterfoods (Mars) die uit voorzorg Maltesers mini’s terugroept. In de zakjes konden stukjes siliconenrubber zitten, afkomstig van een van de Engelse productiemachines. De recall was Europees en gold ook voor Nederland. Hier waren het 852 dozen met elk 18 zakken. Eind augustus werd Nederland opgeschrikt door een grote recall van frikadellen, gehaktballen, minisnacks en hamburgers van Leverdo (dochter van Habek Snacks). Dit omdat er hoge concentraties stafylokokken in konden zitten. Het ging om diverse merken voor onder meer AH, Plus en C1000. Oorzaak was een defect in de koelband, die volgde op de pasteurisatie.
In België had retailer Colruyt eerder deze maand ook al een terugroepactie van Habek snacks, maar dit was volgens een woordvoerder toeval.

Listeria maakte in juli een recall van ossenworst van Canter Vleeswaren noodzakelijk. Bij 600 à 700 worsten was vergeten een stof toe te voegen die ervoor zorgt dat deze bacterie niet verder kan uitgroeien. De worst was verkocht bij Bas van de Heijden, Dirk van de Broek, Poiesz, Digros, Nettorama, Spar, Jumbo, Hocras, Sligro, Coop en Makro.

Lightbody Europe riep in juli Princess Partyfizz frisdrank met de smaak appel-witte druif terug uit de Albert Heijn-schappen. Dit omdat in de flessen een microbiologische reactie kon optreden, waardoor de druk toenam en flessen konden barsten.

Eveneens in juli (maar pas in november naar buiten gebracht) was de vondst van een metaalsplinter in een pak babypoedermelk van Kruidvat. De vondst leidde niet tot een recall, omdat er geen verhoogd risico voor de volksgezondheid was. De moeder zocht de publiciteit na in haar ogen onvoldoende schadeloos te zijn gesteld.

Gedurende de eerste helft van 2007 lag het aantal recalls in Nederland gelijk aan dat van de eerste helft van 2006. Het ging om 5 recalls oftewel ongeveer 1 recall per maand. In de meeste gevallen was iets misgegaan tijdens de productie.

Campina haalde eind juni chocolademelk uit de handel die is verspreid via bedrijfsrestaurants, instellingen en scholen. Door een klepstoring was melk bij de chocolademelk gelekt. Het product was daardoor korter houdbaar dan de verpakking vermeldde.

Een 60-jarige man keek in mei raar op, nadat hij bij een Jumbo-supermarkt in Den Haag boodschappen had gedaan. Toen hij thuis een brood uit zijn boodschappentas haalde, viel er eenpatroon van 9 millimeter uit. Het is onduidelijk hoe de kogel in het brood terecht is gekomen.

In mei was er een internationale recall van potten gemarineerde haring van het merk Ikea Food. In 2 potten waren grote stukken glas aangetroffen. Het glas was erin terrechtgekomen bij de Finse fabrikant. De oorzaak was slijtage aan flappen op de transportband.

In maart haalde Vrumona in Bunnik sinaasappelsap van het merk Fruits de Pays terug. Door een productiefout was bij zo’n 600 literflessen (1 procent van een partij van 5.000 kratten) deinhoud gaan gisten, waardoor de dop kon loslaten of de glazen fles uit elkaar kon barsten. De flessen worden vooral gebruikt in cafés en restaurants.

Enkele dagen nadat ConAgra Foods in de VS pindakaas van de merken Peter Pan en Great Value terughaalde, ging de VWA op 20 februari ook in Nederland onderzoeken in hoeverre de Amerikaanse pindakaas verkrijgbaar is.De producent had de producten teruggeroepen vanwege een besmetting met Salmonella tennessee. De foto hiernaast is van de FDA want die was net begonnen met een pilot om recall-producten te fotograferen. Zo wil de FDA consumenten te helpen om producten waar iets mee aan de hand is te herkennen.

Op die manier is het voor consumenten gemakkelijker om na te gaan of ze het betreffende product ook in het keukenkastje of de koelkast hebben staan. De VWA gaf desgevraagd aan het Amerikaanse voorbeeld niet te volgen.

Een zoektocht op internet leert dat in ieder geval de Peter Pan pindakaas door consumenten via internet collectief kan worden besteld. Als bestellen van voedingsmiddelen een grote vlucht neemt, ontstaat een nieuwe situatie: een recall heeft dan wereldwijd impact. Moeten fabrikanten dan ook overal gaan adverteren?

Dirk van den Broek haalde in februari van het merk Stamboeck een partij katenspek uit de handel omdat ze mogelijk besmet is met de salmonellabacterie. Ook Bas van der Heijden en Digros haalden het product terug.

In januari kreeg Unilever te maken met een geur- en smaakafwijking van de Conimex Ketjap Manis. Het bedrijf raadde kopers aan het product weg te gooien vanwege een mogelijke extra zoute of zure geur en smaak. Volgens de producent was er bij een toeleverancier iets misgegaan met de productie van de sojasaus.