ABN Amro ziet kansen voor food-export

9 augustus 2011

AMSTERDAM - ABN Amro ziet groeikansen voor de export van voedingsmiddelen, zoals aardappel- en zuivelproducten. Dat staat in de Sectormonitor Food, die dinsdag is verschenen.

De omzet van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie groeit al 1,5 jaar. In het eerste kwartaal van 2011 zelfs met 12 procent. De omzetstijging is te danken aan de groei van de export en prijsstijgingen.

Aardappelverwerkende industrie
De Nederlandse aardappelverwerkende industrie is sterk geconcentreerd; de 4 grootste bedrijven hebben circa 85 procent van de totale productiecapaciteit in handen. Hoewel er internationaal veel concurrentie is, timmert de Nederlandse aardappelverwerkende industrie sterk aan de weg met productiefaciliteiten in een groot aantal landen.

Ondanks de sterke concurrentie liggen vooral in het buitenland de kansen, stelt ABN Amro sector econoom Thijs Pons: "Kansrijk zijn voorgebakken producten op de fastfoodmarkt in opkomende landen. We hebben als Nederland een gunstig klimaat, een goede bodemgesteldheid en een goede reputatie op het gebied van productinnovatie, kwaliteit en voedselveiligheid. Door de hogere aardappelprijzen en de minder goede kwaliteit van de in 2010 geoogste aardappelen staan de marges bij de aardappelverwerkende industrie in 2011 echter onder druk."

Gezondere kaassoorten
De Nederlandse kaassector heeft zich goed hersteld na het crisisjaar 2009 toen zowel de productie, de export als de prijs per kilo terug liepen. De kaasproductie bereikte in 2010 het hoogste niveau in 10 jaar. De eerste 4 maanden van 2011 daalde de export met 7 procent. Dit werd vooral veroorzaakt door een lagere export naar Duitsland en omdat in april de export naar Griekenland met 40 procent daalde.
 
"Kansen liggen er voor de sector in het inspelen op de trend naar gezondere voedingspatronen. Light varianten en kazen met minder zout mogen zich reeds verheugen op een toenemende populariteit bij consumenten. De zuivelindustrie doet al veel aan productontwikkeling die inspeelt op gezondheidstrends. Zowel voor de Nederlandse markt als voor de kaasexport staat deze ontwikkeling echter nog in de kinderschoenen."

De export van groente is qua volume weer terug op het niveau van voor de EHEC-uitbraak, maar de prijzen blijven nog aanzienlijk achter.

Lees ook:
ABN Amro: Van sales naar sourcing (26 mei 2011)

ABN Amro: omzetgroei agrifood in 2011 (7 december 2010)
 

Altijd op de hoogte blijven?