'Consument moet begrijpen dat duurzaamheid prijs heeft'

11 april 2011

ROTTERDAM - “Ik hoop dat consumenten gaan begrijpen dat duurzaamheid zijn prijs heeft.” Voorzitter Frans Claassen van Productschap MVO maakte maandag bij de opening van het symposium Sustainable Sourcing Soy & Palm Oil meteen duidelijk wat één van de knelpunten bij verduurzaming van grondstoffen is.

Claassen verwees naar recent onderzoek van Market Response waaruit  blijkt dat  7 van de 10 consumenten zich bij de keuze voor een bepaald product voornamelijk laat lijden door de prijs. Aan de andere kant verwacht 90 procent van de consumenten dat de voedingsmiddelenindustrie met het thema duurzaamheid aan de slag gaat.

Noodzaak
Zowel Caroline Sikking van Cargill als Gerrit van Duijn van Unilever en Anne van der Wal van Ahold stelden dat ze de noodzaak van duurzaamheid inzien en dat zij die handschoen al hadden opgenomen. Ze betoogden dat alle schakels in de keten een bijdrage moeten leveren.

Programmamanager duurzame handel Van der Wal van Ahold zei dat Ahold  een proactieve houding aannam, ook al kunnen vele vragen pas gaandeweg het proces beantwoord worden. Eén van die vragen is de communicatie met de consument. “We willen niet alle duurzaamheidslogo’s die er zijn op de producten zetten. We moeten beginnen met verduurzamen vóórdat we kunnen communiceren met de consument."

Samenwerken
Alle drie de sprekers benadrukten dat duurzaam sourcen een kwestie is van samenwerken. “We moeten het samen doen met de toeleveranciers, ngo’s, de wetenschap en duurzaamheidsinitiatieven”, aldus Van der Wal.

Oil supply technology director Van Duijn van Unilever gaf aan dat samenwerking bovendien noodzakelijk is omdat Unilever van zowel soja als palmolie maar een deel van de grondstof gebruikt in zijn producten. De rest van de soja en palmolie moet dus door andere partijen in de markt worden gebruikt.

Een verslag van het symposium is te lezen in EVMI 4 van 24 mei.
Volledige inhoud

Lees ook:
RSPO schort certificering IOI op (7 april 2011)

'Prijs belangrijker dan duurzaamheid' (1 april 2011)

DE formuleert duurzaamheidspijlers (17 februari 2011)

'Duurzaamheid niet zo vanzelfsprekend als voedselveiligheid' (14 januari 2011)

Nederlander niet gevoelig voor duurzaam (17 december 2010)

Task Force haalt doelen vetsamenstelling (18 november 2010)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over duurzaamheid

Altijd op de hoogte blijven?