ZWOLLE - Het Eko-keurmerk is verreweg het meest bekende keurmerk voor biologische producten. Wel is de bekendheid ten opzichte van 2010 iets gedaald. Het EU-keurmerk is (nog) onbekend.
Dat blijkt uit consumentenonderzoek van Marketresponse dat in opdracht van stichting Eko-keurmerk is uitgevoerd. Het Eko-keurmerk is na het Ik kies bewust-logo en het Max Havelaar keurmerk het meest bekend.
Aanleiding voor het onderzoek, dat in september 2012 is gehouden, is de positie van het (niet-verplichte) Eko-keurmerk. Deze positie veranderde toen het EU-keurmerk voor biologische producten verplicht werd ingevoerd.
Spontane bekendheid
Als consument gevraagd wordt welke keurmerken ze kennen, noemt 13 procent spontaan het Eko-keurmerk. In 2010 was dat nog 17 procent. Het EU-keurmerk wordt spontaan door 0 procent genoemd. In 2012 herkent 56 procent het Eko-keurmerk, tegenover 62 procent in 2010. Het EU-keurmerk wordt door 15 procent herkend.
Bij consumenten die bij natuurvoedingswinkels kopen is de bekendheid van het keurmerk 78 procent. Zo’n 20 procent van de consumenten koopt wel eens een product met Eko-keurmerk. Consumenten dichten het keurmerk kwaliteiten toe als milieuvriendelijk, biologisch, natuurlijk en betrouwbaar.
Stichting Eko-keurmerk ziet in de resultaten een “bevestiging voor de blijvende waardering van het Eko-keurmerk door de consument”.
Het onderzoek in 2012 werd op dezelfde manier uitgevoerd als in 2010, zodat vergelijkingen met toen mogelijk werden.
Lees ook:
- App voor duurzaamheidslabels/-logo’s (18 september 2012)
- Klant koopt niet bewust product met keurmerk (5 september 2012)
- ‘Biovlees niet bewezen gezonder, veiliger, milieubewuster’ (6 juli 2012)
- Eko-keurmerk wordt biologisch én duurzaam (27 juni 2012)
- Keurmerken duurzaamheid weinig bekend (3 mei 2012)
- Nepkeurmerk scoort bij consument (26 maart 2010)