'Fabrikant gist maar naar portiegrootte'

14 april 2011

DEN HAAG - Fabrikanten hebben geen flauw idee hoe groot een eenpersoonsportie precies is. Porties op etiketten van voedingsmiddelen lopen daardoor soms wel met een factor 10 uiteen.

Dat zegt de Consumentenbond in een onderzoek dat is gepubliceerd in de Gezondgids van april/mei.

Volgens de consumentenorganisatie zit er maar weinig eenheid in de aanduidingen op verpakkingen en lijken portiegroottes tamelijk willekeurig gekozen.

Chips, chocolade en salade
Zo spreekt Albert Heijn bij de Excellent Ambachtelijke Chips Zeezout van porties van 10 gram. Een portie Kettle chips sea salt bestaat echter uit 40 gram chips.

AH Puur en Eerlijk Fairtrade melkchocolade rekent met porties van 1 stukje (4,1 gram), terwijl C1000 melkchocolade een portie van 8 blokjes per portie meldt. Dit is met 45 gram chocolade bijna 10 keer zo veel.

De Plus Tonijn Salade houdt het op porties van 10 gram, terwijl een portie Freshmaster Tonijnsalade van Aldi uitgaat van zelfs 150 gram.

De Consumentenbond wijst erop dat in Europa momenteel gewerkt wordt aan een nieuwe wet voor de etikettering van levensmiddelen. 

Lobby fabrikanten
"Fabrikanten voeren hierbij een lobby om te voorkomen dat de voorschriften gedetailleerd zijn. Ze vinden dat ze zelf moeten kunnen kiezen of de voedingswaarde per portie of per 100 gram op de verpakking wordt gezet."

Volgens de Consumentenbond pleiten de uitkomsten van dit onderzoek pleiten voor een verplichting om in ieder geval altijd de voedingswaarde per 100 gram te declareren.

"Anders is het voor de consument onmogelijk om producten goed te kunnen vergelijken."

Lees ook:
Brede agrofoodsector tegen nieuw etiket (12 april 2011)

Groenten en fruit uit Nederland 'schoonst' (12 april 2011)

Ook Consumentenbond tegen DHA-claim (5 april 2011) 

Sultana brengt portiegrootte terug (21 maart 2011)

Altijd op de hoogte blijven?