FNLI: industrie leeft reclameregels na

25 november 2011

RIJSWIJK - Het merendeel van de levensmiddelenfabrikanten houdt zich aan afspraken over reclame gericht op kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Reclamecode (SRC) in opdracht van de FNLI.

Begin 2010 heeft het bestuur van de Stichting Reclame Code de aangepaste Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) aangenomen. Daarbij spraken levensmiddelenfabrikanten af om geen reclame meer te richten op kinderen tot 7 jaar.

Al eerder had de FNLI haar lidbedrijven opgeroepen om uiterst terughoudend te zijn in het richten van reclame op kinderen van 7-12 jaar. Bedrijven die dit wel doen, lichten hun reclamebeleid toe op www.zorgvuldigereclame.nl volgens het principe 'comply or explain', stelt de FNLI.

Voor of na programma’s gericht op kinderen tot 7 jaar worden géén reclame-uitingen voor voedingsmiddelen uitgezonden gericht op die leeftijdscategorie. Op de zenders Nederland 1 en 2, The Box, CNN, Discovery, Eurosport, MTV, Net 5, RTL-4, RTL-5, SBS-6, SkyNews, TMF en Veronica  wordt ook geen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen 6-12 jaar uitgezonden.

Op andere zenders is  wel reclame gericht op kinderen in deze leeftijdscategorie te vinden. Hier is een aantal afwijkingen gevonden. Deze afwijkingen zijn niet echter ontstaan door het bewust inkopen van reclametijd gericht op de groep 6-12 jaar. In de meeste gevallen bleek achteraf dat een groter deel van het kijkerspubliek in deze groep viel dan door de tv-zenders was voorzien, aldus de FNLI.

Waar afwijkingen zijn geconstateerd heeft de FNLI lidbedrijven die betrokken zijn bij de gevonden afwijkingen hierop aangesproken. Deze hebben allemaal gereageerd en zullen waar nodig hun beleid bijstellen.

Bioscoop
In de bioscoop wordt bij de kindermatinees en familieprogrammeringen voor slechts twee aanbieders van voedingsmiddelen reclame gemaakt. Beide aanbieders hebben hun beleid op www.zorgvuldigereclame.nl geplaatst.

Websites
Er zijn 86 bedrijfswebsites doorgelicht. Deze richtten zich in het algemeen niet op kinderen in de jongere leeftijdsgroep. Er blijken 14 websites onderdelen te kennen die gericht waren op kinderen van 7-12 jaar. De meeste daarvan zijn bij www.zorgvuldigereclame.nl aangemeld.

De FNLI gaat de peiling in 2012 herhalen.

Lees ook:
Jongens vatbaarder voor snoepreclame (21 februari 2012) 

40 Procent kinderen vindt zich te dik (1 november 2010) 

Reclamecode voedingsmiddelen goedgekeurd (7 oktober 2010)

Eetpatroon tienermeisjes ongezondst (10 februari 2010)

Zien drinken doet drinken (11 december 2009)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over kinderreclame

Altijd op de hoogte blijven?