FrieslandCampina verliest beroep Mona-toetje

26 april 2012

ARNHEM -  De vorm van het Mona-toetje mag niet los worden gezien van de grafische kenmerken. FrieslandCampina heeft daarom ook in hoger beroep het kort geding tegen Natuurhoeve verloren.

 Het Gerechtshof in Arnhem oordeelde dat de consument door de verpakking als geheel niet in verwarring wordt gebracht. FrieslandCampina heeft de driedimensionale verpakkingen in combinatie met grafische elementen als het woord Mona in witte letters op rood vastgelegd. Het Gerechtshof oordeelde dat de vormelementen van Mona (de ribbels) niet beschermd zijn zónder de grafische elementen.

Op de vraag van het hof waarom FrieslandCampina niet de pure vormkenmerken, met de 12 ronde verticale ribbels  heeft vastgelegd, antwoordde de advocaat van de onderneming dat het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom dat niet accepteerde omdat de vorm in België en Luxemburg niet is ingeburgerd.

Bovendien meent het hof dat pudding als product geassocieerd wordt met de vorm met ribbels omdat pudding bedoeld is om te worden gestort.

Marktonderzoek

Onderzoek van Metrix Lab had uitgewezen dat respectievelijk 12, 26 en 28 procent de gehele door Natuurhoeve geproduceerde verpakkingen van Albert Heijn, Lidl en C1000 als eerste associeerde met Mona. Als de beeldmerken van AH, Lidl en C1000 waren verwijderd noemde respectievelijk 23, 26 en 29 procent Mona als eerste associatie. Die associaties betroffen volgens het Gerechtshof echter de driedimensionale bestanddelen en niet de daadwerkelijk door FrieslandCampina gedeponeerde en ingeschreven merken waarbij ook grafische elementen een rol spelen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?