Geen Unilever-reclame op school

19 augustus 2009

DEN HAAG – Farmaceutisch reclamebureau Remedica mocht in gastlessen geen reclame-uitingen van Unilever-producten gebruiken. Dat antwoordt staatssecretaris Van Bijsterveldt op Kamervragen van de SP.

Remedica verzorgde eerder dit jaar onder meer proeflessen over gezonde voeding en de rol van functionele zuivel op de middelbare school Trevianum in Sittard.

Tijdens powerpoint presentaties kwamen merknamen en logo’s van producten van sponsor Unilever in beeld. Daarmee zijn de regels over sponsoring in lesmateriaal, die zijn vastgelegd in een convenant, overtreden, stelt de staatssecretaris nu.

Goody bags
Ook kregen de leerlingen goody bags met proefproducten uitgereikt. De staatssecretaris heeft van Remedica begrepen dat dat bureau niet op de hoogste was van het nieuwe convenant. Remedica heeft het lesmateriaal inmiddels aangepast.

Unilever heeft toegezegd de samenwerking met Remedica onmiddellijk op te zeggen. 'Wij hanteren heel strenge regels voor adverteren richting kinderen. Zorgvuldigheid is vanzelfsprekend en het aangeboden lesmateriaal past niet binnen de grenzen van het convenant', zegt woordvoerder Fleur van Bruggen in de Telegraaf.

Yakult was ook sponsor van het lespakket maar dat bedrijf stopte er al eerder mee. De merknaam Yakult is volgens het bedrijf niet in beeld gekomen.

Lees ook:
Kritiek op sponsoring Unilever en Yakult (1 juli 2009) 

Unilever verlengt partnership NOC*NSF (2 april 2009)

Unilever stopt met Life & Cooking (12 februari 2009)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over reclame

Alle berichten over sponsoring

Altijd op de hoogte blijven?