Johma wint prijs retail voor salades

7 augustus 2009

NIJMEGEN - Johma is door supermarkten in Nederland uitgeroepen tot 'Captain of the Category' in de categorie vleeswaren, vleesconserven en salades.

Centraal in het onderzoek van vakblad FoodPersonality stond welke leveranciers zich het afgelopen jaar het meest onderscheiden hebben in hun category management. De winnaars boden volgens het onderzoek voor hun categorie de beste ondersteuning op de winkelvloer.

Steuntje in rug
De onderscheiding voor Johma is een belangrijk steuntje in de rug. Het Britse moederconcern Uniq heeft het bedrijf namelijk in de etalage gezet. Maar voor salesdirector retail Henri van de Bilt en senior category manager Peter Schreurs is dat nog geen reden om stil te gaan zitten.

Schreurs gaat ervan uit dat de toekomstige eigenaar weer wil gaan investeren in het merk. Het bedrijf maakt nu van de gelegenheid gebruik om zich duidelijk in de markt te zetten.

Impulscategorie
Johma stelt met een marktaandeel van 25 procent marktleider te zijn, in een markt die voornamelijk bestaat uit huismerken. Volgens Van de Bilt bedraagt de totale omzet van de salademarkt zo'n 185 miljoen euro en groeit deze met de supermarktomzet mee. Johma zit in zijn ogen in een impulscategorie, waardoor promoties vaak zeer effectief zijn.

Schreurs ziet het verder als een grote uitdaging om hun producten gezonder te maken. Veel consumenten denken volgens hem dat Johma-salades vet en ongezond zijn, maar dat is meestal niet zo. 'Zo heeft bijvoorbeeld 90 procent van alle Johma-lunchsalades het Ik kies bewust-logo.'

Lees ook:
Vijftig man eruit bij Johma (19 mei 2009)

Uniq zet Johma te koop (16 maart 2009)

Johma weer in de gunst bij Uniq (17 oktober 2008) 

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Johma

Altijd op de hoogte blijven?