WIJK BIJ DUURSTEDE - Jaarlijks eten Nederlanders 350 miljoen kroketten. Niet jongeren, maar vooral 35- tot 49-jarigen eten de meeste kroketten. Bovendien blijken kroketteneters steeds meer te gaan voor kwaliteit.
Dat blijkt uit Het grote Krokettenonderzoek, dat in opdracht van Van Dobben is uitgevoerd door bureau Motivaction.
Meer thuissnacks
Vergeleken met 2006, werden er in 2007 iets meer thuissnacks gegeten. Van vrijwel alle snacks werden er meer gegeten. Dit ondanks alle trends in lightproducten en diëten
Het merendeel van de kroketeters heeft een middelbare beroepsopleiding of hoger. Mannen houden evenveel van kroketten als vrouwen.
Bewuste keuze
De Nederlander maakt steeds vaker een bewuste kroketkeuze voor een ‘culinaire variant’. Terwijl de totale krokettenmarkt stabiel bleef, werden er vorig jaar 25 procent meer Van Dobben croquetten en 46 procent meer Van Dobben bitterballen verkocht, meldt Information Resources, de infoscan van supermarkten.
Qua populariteit staat friet als snack bovenaan. Het wordt gegeten door 86 procent van de Nederlandse bevolking. Tweede zijn de kroketten en derde de frikandellen.
De top-10
plek | snack | gegeten door (%) |
1. | friet | 86 |
2. | kroketten | 78 |
3. | frikandellen | 73 |
4. | hamburgers | 51 |
5. | kaassoufflés | 50 |
6. | loempia’s | 49 |
7. | bitterballen | 45 |
8. | borrelsnacks | 36 |
9. | bamiballen/-schijven | 33 |
10. | nasiballen/-schijven | 25 |
Lees ook:
Werknemer eet minder vet (25 februari 2008)
Kroket en frikandel halen IKB-logo (18 januari 2008)
Van Dobben maakt de grootste (5 oktober 2007)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over snacks