BREUKELEN - “Producenten kiezen te makkelijk voor private label. Dat is jammer. Partijen laten kansen liggen om met een merk waarde te creëren.” Dat zegt Tiny Schepers van de Heyde Hoeve.
Schepers, producent van het eigen varkensvleesmerk ‘Van de Heyde Hoeve’, sprak op het symposium tijdens de uitreiking van de Food Top 100 op Nyenrode.
Volgens hem ligt de varkensprijs al 30 jaar op hetzelfde niveau. De consumentenprijsindex stijgt jaarlijks met een paar procent, terwijl de voerkosten te maken hadden met 2 prijspieken. De meerkosten van die pieken, elk 300 miljoen euro, moesten door de varkenshouders worden betaald.
Profit
In het duurzaamheidsrijtje People Planet Profit ligt het probleem voor de varkenshouders duidelijk bij de P van Profit. Retail heeft hier nog altijd een veel grotere vinger in de pap.
“Slechts 3 spelers zijn bepalend voor 80 procent van de vleesomzet in Nederland. De veehouder betaalt het gelag. Aan het einde van de keten wordt het geld verdeeld.”
Volgens Schepers kan dit worden doorbroken door waarde en onderscheidend vermogen te creëren. “Met een goed verhaal is een 20 procent hogere prijs mogelijk.”
'De ballen hebben'
“Je moet gewoon de ballen hebben om met een eigen merk te komen.” Het gaat daarbij volgens hem om het creëren van een maatschappelijk merk dat herkenbaar is in de markt. Varkensvlees met het merk ‘Van de Heyde Hoeve’ staat volgens hem voor heerlijk varkensvlees uit een eerlijke stal.
Smaaktesten in de supermarkten gaven aan dat mensen spreken van de smaak van vroeger. Ze vinden het vlees malser, sappiger en minder droog, waardoor je tijdens het bakken meer vlees overhoudt.
Bekijk een foto-impressie van de Food Top 100
Bekijk een
video-impressieLees ook:
- Eerste kweekvleeshamburger dit najaar (3 februari 2012)
- 'Chinees verliest vertrouwen in westerse bedrijven'(2 februari 2012)
- Unilever voert Food Top 100 aan (2 februari 2012)
Zie ook: