Mondelēz lanceert nieuw koffiemerk in Nederland

7 oktober 2013

OOSTERHOUT - Mondelēz International gaat in Nederland de concurrentie met Douwe Egberts aan met de introductie van Velours Noir. Dit nieuwe koffiemerk wordt maandag 7 oktober exclusief geïntroduceerd bij Albert Heijn.

Nederland is voor Mondelēz (het vroegere Kraft Foods) een nieuwe markt voor koffie. Het biedt het bedrijf belangrijke kansen vanwege de ‘diep gewortelde koffiecultuur’ en de op 1 na hoogste koffieconsumptie per persoon ter wereld.

De lancering benadrukt tevens de belangrijke investering van het bedrijf in Europa’s single-serve categorie. “In West-Europa zien we een blijvende sterke groei met dubbele cijfers voor dit specifieke segment”, stelt het bedrijf.

Groeiende markt

De wereldwijde koffiemarkt, waar jaarlijks 76 miljard Amerikaanse dollar (zo’n 56 miljard euro) in omgaat, neemt jaarlijks met 10 procent toe. Het is dan ook belangrijk voor de groeiambitie van Mondelēz. De koffiecategorie in de Nederlandse retail heeft in consumentenwaarde een omvang van 739 miljoen euro.

"Ons besluit om de Nederlandse markt te betreden, onderstreept onze ambitie om ons aandeel in de mondiale koffiemarkt te vergroten", stelt Roland Weening, president van de koffiedivisie van Mondelēz International.

Koffie vertegenwoordigt voor Mondelēz op dit moment (met een omzet van bijna 3 miljard euro) zo’n 12 procent van de totale omzet, met merken als Kenco, Jacobs, Gevalia, Carte Noire en Tassimo.

Alle zetsystemen

Velours Noir maakt onderdeel uit van de Carte Noire merkfamilie. Het speelt in op de huidige trend naar kwalitatieve koffie voor thuisgebruik.

Er wordt een ruime keuze aan koffie voor alle zetsystemen geboden: bonen, gemalen bonen, koffiepads en capsules voor de Nespresso koffiemachine. Het assortiment (in 14 varianten) varieert van No 3 Elégant tot No 9 Intense.

Fire & ice roasting

Via het Velours Noir fire & ice roasting proces stopt een stroom koud water direct het brandproces. Temperatuur en timing bij het blussen dragen samen met de zorgvuldig geselecteerde en geblende bonen bij aan de specifieke smaak- en aromakenmerken van Velours Noir, meldt Mondelēz.

Het bedrijf heeft sinds oktober 2012 haar Coffee Made Happy programma om koffietelers te trainen en hun levensonderhoud te helpen verbeteren. Mondelēz investeert hier tot 2020 ruim 200 miljoen Amerikaanse dollars in. In 2015 wil het bedrijf in Europa 100 procent duurzaam geteelde koffie verkopen.

Tegelijk met de grote Nederlandse introductie start het bedrijf in Australië met het Carte Noire merk. In Spanje komen half oktober de Carte Noires capsules voor Nespresso koffiemachines op de markt.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?