Nederlander omarmt Fairtrade

1 november 2011

AMSTERDAM - De omzet van Fairtrade-producten in Nederland is in bijna 3 jaar tijd bijna verdubbeld.

Dat meldt de Volkskrant. In 2010 kocht ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens wel eens een Fairtrade-product, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

In Nederland zijn al duizenden verschillende Fairtrade-producten te koop, variërend van koffie, thee, chocolade en bananen tot minder bekende producten/diensten als Fairtrade-hotelkamers, -vazen, -bruiloften en zelfs Fairtrade-condooms. Het aanbod blijft toenemen.

Fair Trade Original brengt samen met zo’n 60 handelspartners in 30 landen ruim 1.500 producten op de markt.

Het Max Havelaar keurmerk voor fairtrade is inmiddels in meer dan 20 landen actief en het aantal Wereldwinkels groeide naar 350, met 12.500 vrijwillige medewerkers.

Door fabrikanten en retailers
De omzetstijging in Fairtrade wordt vooral veroorzaakt door de stappen die fabrikanten en retailketens op dit gebied zetten.

GfK wijst hierbij onder meer op de overstap van Verkade op 'eerlijke chocola', de overstap van Plus Supermarkt op 'eerlijke bananen' en de introductie van Albert Heijn’s merk Puur en Eerlijk.

Deze week is het Fairtrade Week. Daarbij is er onder meer aandacht voor eerlijk eten in bedrijfsrestaurants.

Lees ook:
'Verkade en FTO meest verantwoord' (19 oktober 2011)

Duurzaam mag niet te veel kosten (20 mei 2011)

DE ook in Faitrade koffie en thee (30 november 2010)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over duurzaamheid

Altijd op de hoogte blijven?