'Strijd fabrikant-retailer verhardt'

29 september 2011

GRONINGEN - Fabrikanten botsen steeds vaker en heviger met inkopers van retailorganisaties. Dit omdat ze de fors gestegen grondstofkosten slechts marginaal kunnen doorberekenen aan retailers en consumenten.

Kleine fabrikanten, maar huismerk- en A-merkfabrikanten ontkomen hier niet aan, gezien recente boycots door supermarktorganisaties, meldt de Levensmiddelenkrant. Het zou met name gaan om zuivelproducten, groenten en fruit en droge kruidenierswaren waar veel suiker in zit.

Onderzoeksinstituut Efmi heeft becijferd dat grondstofkosten voor voeding en dranken met zo’n 25 procent zijn gestegen. Als dit zou worden doorberekend zouden de prijzen in supemarkten met 8 à 9 procent moeten stijgen.

Maar tussen juli 2010 en juli 2011 zijn de prijzen in de supermarkten slechts met 2,5 procent gestegen. “Het gevolg laat zich raden”, zegt Efmi-directeur Marcel van Aalst.

Harde noten
“Er worden harde noten gekraakt tijdens de inkoopgesprekken tussen fabrikanten en retailers.” Zo verdwenen deze week de emmertjes Boer'n Yoghurt en Boer'n Vla van Zuivelhoeve uit de schappen bij de 19 retailformules van Superunie, waaronder Plus, Coop Spar en Jan Linders.

Zuivelhoeve laat klanten via de eigen website en e-mails weten dat de toetjes nog wel bij andere retailers, zoals Albert Heijn en C1000, te koop zijn. "Zouden we gewoon blijven leveren, dan draaien we er verlies op", stelt Michel Wildenborg, commercieel directeur van Zuivelhoeve.

'AH is makkelijker'
“Het valt op dat Albert Heijn prijsverhogingen van leveranciers makkelijker accepteert dan andere inkopers”, zegt branchekenner Robin Heetkamp van inkoopadviesbureau Foodsource. “Het lijkt erop dat zij meer inzicht hebben in de ontwikkeling van de grondstoffen.”

Bij andere retailorganisaties ligt dat duidelijk anders. “Ik zie fabrikanten prijsverhogingen vragen van 6 tot 12 procent en vervolgens met tot 3 procent de deur uitgaan", stelt Heetkamp.

"Vaak wordt dat geslikt, waardoor bedrijven onder de streep naar de nul gaan of zelfs daaronder komen. Ze blijven dan toch leveren om de dekkingsgraad op peil te houden.”

Heetkamp verwijt met name Superunie en Bijeen, de inkooporganisatie van C1000 en Jumbo, dat zij om het hardst strijden voor de laagste prijs en dat dit ten koste gaat van fabrikanten.

Lees ook:
Europa verlaagt invoertarief suiker (30 augustus 2011)

Douwe Egberts botst met C1000 en Jumbo (18 juli 2011)

Jumbo boycot koffie Douwe Egberts (4 augustus 2010)

Prijsconflict Cono en Superunie (29 september 2009)

Superunie-boycot Douwe Egberts (12 mei 2009)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over conflicten tussen fabrikanten en supers

 

Altijd op de hoogte blijven?