Trends op Horecava (fotoverslag)

11 januari 2011
[gallery]

AMSTERDAM - Vorig jaar is in de foodservice 395 miljoen euro minder uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen. Dat blijkt uit de FSIN Monitor die tijdens de Horecava is gepresenteerd.

De monitor is van FoodService Instituut Nederland. In de out-of-homekanalen stegen vooral in de gemaksegmenten de omzetten. Met name food bij retail (zoals Hema, La Place en Ikea) zien omzetstijgingen. Speciaalzaken en restaurants leverden in.

De totaalomzet bedroeg vorig jaar 55,5 miljard euro. De daling in de foodservice ligt lager dan in 2009, toen sprake van 570 miljoen euro omzetverlies.

FSIN stelt dat foodservice (met name de klassieke horeca) aantrekkelijker moet worden in prijs, omdat anders het verlies aan retail zal blijven voorduren.

Van de horeca-ondernemers zelf denkt 90 procent dat met name innovatie mogelijkheden biedt op betere bedrijfsresultaten. In 2009 was dit nog 80 procent, zo blijkt uit onderzoek van de researchafdeling van Amsterdam RAI.

Ambachtelijkheid

Trendwatcher Hans Steenbergen (Food Inspiration) ziet de horeca de strijd winnen met ambachtelijkheid als middel tegen de eenvormigheid van smaken in de retail.

Duurzaam van dichtbij, nieuwe nostalgie, fast fresh zijn volgens hem andere trends, waar op ingespeeld moet worden.

Steenbergen noemt het onzin dat de horeca duur is. "Eten en drinken is cultuur. Dan is geld geen probleem."

De Horecava in Amsterdam RAI duurt nog tot en met 13 januari.

Lees ook:

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Altijd op de hoogte blijven?