'Verkade en FTO meest verantwoord'

19 oktober 2011

AMSTERDAM - Verkade is het meest verantwoorde merk op het gebied van chocolade. Van de koffie- en theemerken is Fair Trade Original (FTO) het meest verantwoord.

Dat concludeert onderzoeksbureau Rank a Brand. Op rankabrand.nl kunnen consumenten kiezen voor merken en bedrijven met een transparant beleid voor het milieu, het klimaat en arbeidsomstandigheden.

Nu ook in food
Transparantie is volgens Rank a Brand een essentieel onderdeel van duurzaamheid, omdat de consument anders geen verantwoorde keuze kan maken. Ruim 750 merken zijn inmiddels beoordeeld, nu ook in de sectoren eten & drinken.

Opvallend, vindt het bureau, is dat de grote merken hier een duidelijk beleid hebben rond het terugbrengen van CO2-emissies en dat de nichemerken juist goed scoren op certificering voor het gebruik van groene en eerlijke grondstoffen.

In beide sectoren blijven concrete resultaten over klimaat- en arbeidsomstandigheden echter uit. Op het gebied van transparantie valt dan ook nog een hoop te winnen, vindt Rank a Brand.

Chocolade
Verkade is volgens het bureau het meest verantwoorde chocolademerk vanwege de 100 procent fairtrade cacao en de heldere vorm van rapporteren. Het huismerk van Albert Heijn en FTO zijn respectievelijk tweede en derde bij chocolade.

Over het klimaatbeleid blijven de nichemerken in chocolade onduidelijk. Daarentegen rapporteren grote merken zoals Mars, Nestlé, Heinz en Kraft juist uitvoerig over hun CO2-emissies – al blijven hierbij concrete resultaten nog uit.

Koffie en thee
Fair Trade Original (FTO) is het meest verantwoorde koffie- en theemerk, stelt Rank a Brand. “Het bedrijf rapporteert duidelijk over het milieu- en arbeidsomstandighedenbeleid.” Lipton en Starbucks waren hier tweede en derde.

Bij de koffie- en theemerken in zijn algemeenheid zijn over het klimaatbeleid weinig concrete resultaten en doelstellingen bekend. De enige uitzondering hierop is Lipton dat voor 97 procent groene energie gebruikt, afkomstig van eigen waterkrachtcentrales.

Verder valt op dat - in tegenstelling tot de koffiemerken - de meeste theemerken niets vermelden over het gebruik van duurzaamheidskeurmerken.

Arbeidsomstandigheden
Over de gehele linie blijven de rapportages over klimaat- en arbeidsomstandigheden veelal uit, stelt het onderzoeksbureau.

“Veel merken werken met certificeringen zoals UTZ Certified, Rainforest Alliance en Fairtrade, maar de percentages eerlijk gecertificeerde bonen of thee in de producten zijn niet altijd bekend”, meldt het bureau.

Ook ontbreken de publicatielijsten van leveranciers. FTO geeft wel precies aan waar de bonen vandaag komen. De andere merken kunnen op dit punt nog verbeteren, stelt Rank a Brand.

Lees ook:
FSC award voor FrieslandCampina en Tetra Pak (17 oktober 2011)

Verkade wederom Merk van het Jaar (6 oktober 2011)

Consument koopt meer duurzaam (15 september 2011)

Food vooraanstaand in duurzaamheid (31 augustus 2011)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over duurzaamheid

Altijd op de hoogte blijven?