'Zwart vinkje is onbegrijpelijk'

19 maart 2013

DOETINCHEM - Het Vinkje in zwart is onbegrijpelijk voor consumenten. Dat stelt 57 procent van de stemmers op de EVMI-poll.

De Stichting Ik Kies Bewust stelde enige tijd geleden dat het Vinkje, voorheen het Ik Kies Bewust-logo, ook in zwart-wit mag worden gebruikt. Dat mag op zogeheten budgetverpakkingen met slechts twee kleurgangen. Omdat de verpakking, vaak om financiële of technische redenen, weinig kleuren heeft, past het meerkleurige Vinkje daar namelijk niet op. Daarnaast mag het zwart-witte Vinkje op etiketten van verse groenten en fruit staan.

Het Vinkje met de groene rand staat op gezondere producten uit de Schijf van Vijf, het Vinkje met de blauwe cirkel duidt de betere keuze in overige producten aan. Bij producten met het zwart-witte Vinkje is de tekst in het logo onderscheidend: ‘Gezondere Keuze binnen deze productgroep’ staat op Schijf van Vijf-producten, ‘Bewuste keuze binnen deze productgroep’ op de betere keuze in overige producten.

24 Procent meent dat geïnteresseerde consumenten het zwarte vinkje met bijpassend tekstje best kunnen begrijpen. 19 Procent van de stemmers stelt dat een zwart logo niet ideaal is, maar dat het op een verpakking waarop geen kleur wordt gebruikt, nu eenmaal niet anders kan.

taart-vinkje                                    
  • Stem mee op de nieuwe poll:
[poll id="10"]

Lees ook:

Vinkje mag ook in zwart (31 januari 2013)

Altijd op de hoogte blijven?