Becel Pro-activ wint Gouden Windei voor meest misleidende product

12 juni 2012

AMSTERDAM - Becel Pro-activ van Unilever heeft het Gouden Windei van Foodwatch gewonnen, de award voor het meest misleidende product.

Consumenten konden de afgelopen 3 weken stemmen op de genomineerde producten. Becel kreeg bijna een derde van de stemmen. Bijna 19.000 mensen brachten hun stem uit.

Meta-analyse

Foodwatch stelt dat nooit bewezen is dat plantensterolen hart- en vaatziekten kunnen voorkomen. EFSA achtte in 2008 de (artikel 14) gezondheidsclaim dat plantensterolen (de werkzame stoffen in Becel pro-activ) het LDL-cholesterol verlagen, wél bewezen. De aanvraag voor die claim werd goedgekeurd op basis van een meta-analyse bestaande uit 41 trials. Inmiddels zijn het meer dan 45 trials waar EFSA zich op heeft gebaseerd, meldde Unilever in een reactie op de actie die Foodwatch tegen het product voerde.

Over Becel Pro-activ margarine met plantensterolen schrijft Foodwatch dat zelf knutselen met de werkzame stof plantensterol riskant is. “Becel Pro-activ hoort thuis in de apotheek. En niet in het koelvak van uw supermarkt.” Zie ook de analyse van de kritiek op het product en de gezondheidsclaim.

Het is de tweede keer dat Unilever de award krijgt. Vorig jaar won de onderneming de prijs voor Blue Band Goede Start. “Unilever is voor het tweede achtereenvolgende jaar de grootste misleider, maar is niet de enige die consumenten afscheept met onvolledige informatie”, stelt directeur Bart van Opzeeland van Foodwatch vast. “Verbeteringen gaan nog veel te traag. De hele levensmiddelenmarketing moet op de schop, want consumenten pikken die onzin echt niet meer.”

Naast Becel Pro-activ waren Hero Fruit & Co Multifruit, Peijnenburg Complete Start, Zonnatura Avondmelange oplosthee en Slankie Smeerkaas Mager Ham genomineerd.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?