Givaudan verplaatst productie naar Hongarije

3 september 2010

GENEVE - Givaudan gaat de productie in de UK en Zwitserland verplaatsen naar een nieuw te bouwen fabriek in Hongarije.

Dat heeft de producent van geur- en smaakstoffen bekendgemaakt. Givaudan investeert in drie jaar tijd 170 miljoen Zwitserse franc (130 miljoen euro) in de nieuwe productiefaciliteit.

Givaudan spreekt van het 'stroomlijnen' van de productie in Groot-Brittannië en Zwitserland. De onderneming heeft 75 miljoen Zwitserse franc begroot voor herstructureringskosten.

Volgens Britse media wordt de fabriek in Bromborough in de UK gesloten als de Hongaarse productielocatie over enkele jaren klaar is. Daarbij gaan 150 banen verloren. 24 Medewerkers verhuizen naar andere vestigingen.

Zwitserse media melden dat het in het Zwitserse Kempthal gaat om 120 betrokkenen. Zij zouden een baan aangeboden krijgen bij een andere locatie of vervroegd kunnen uittreden.

Organische groei
Het bedrijf presenteerde deze week de strategie voor de komende 5 jaar. CEO Gilles Andrier spreekt van een nieuwe periode die volgt op de succesvolle integratie van Quest. "Het doel voor de komende 5 jaar is een organische groei van tussen de 4,5 en 5,5 procent per jaar, gebaseerd op een groei van de markt van 2 tot 3 procent per jaar, en verdere groei van het marktaandeel.

Givaudan wil zich daarbij sterk richten op de snel groeiende nieuwe markten. Vandaar dat de nieuwe fabriek in Hongarije wordt gebouwd. Nu maken de opkomende markten al 41 procent uit van de omzet. Dat moet in 2015 de helft van de omzet zijn.

Innovatie
Innovatie moet daarbij de motor zijn. Givaudan investeert 300 miljoen Zwitserse franc (230 miljoen euro) per jaar in R&D.

Givaudan heeft in Nederland vestigingen in Naarden en Barneveld.

Lees ook:
Givaudan pakt stankoverlast aan (19 oktober 2010)

Smaken voorspellen met Givaudan (17 april 2007)

Givaudan lanceert natuurlijke koele smaken (14 maart 2007)

Givaudan koopt Quest (22 november 2006)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Givaudan

Altijd op de hoogte blijven?