Johnson & Johnson verkoopt merkrecht Splenda

28 augustus 2015

Het Amerikaanse Johnson & Johnson verkoopt de merkrechten rond zoetstof Splenda aan de Heartland Food Products Group. Het overnamebedrag wordt niet bekendgemaakt.

Het gaat om de merkrechten en activiteiten rondom het merk dat consumenten in supermarkten kunnen kopen of in de horeca kunnen gebruiken, meldt The Wall Street Journal. Tate&Lyle houdt het recht op de merknaam bij industrieel gebruik in voedingsmiddelen en dranken.

Johnson & Johnson wil zich concentreren op de kernactiviteiten, zoals babyverzorgingsproducten.

Heartland uit Indianapolis verkoopt al enkele producten met sucralose, het ingrediënt dat ook in Splenda zit. Met de overname krijgt het bedrijf nu ook een bekende merknaam voor consumentengebruik in handen.

Splenda werd vermarkt door McNeil Nutritionals, een dochter van Johnson & Johnson.

Rechtszaken

Sinds 2006 hebben McNeil en Heartland diverse rechtszaken uitgevochten over beweringen in advertenties en dat beeldmerken te veel op dat van Splenda zouden lijken. Beide partijen kwamen in 2009 tot een schikking.

Bij de overname is samengewerkt met investeringsmaatschappij Centerbridge Partners. Zodra de overname is afgerond zal de investeerder ook een belang in Heartland nemen.

De overname wordt naar verwachting eind 2015 afgerond. Heartland verwacht met Splenda zo'n 100 nieuwe arbeidsplaatsen te kunnen creëren.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?