Weinig restaurants bieden 'doggybag'

30 augustus 2013

UTRECHT - Restaurants bieden zelden een 'doggybag' voor overgebleven eten aan. Toch vindt 81 procent van de gasten dat ze dit wel moeten doen. Om aandacht voor voedselverspilling te vragen, rijdt er op zondag 1 september een TedX BrainTrain door Nederland.

Gasten die eten overhouden, vragen meestal niet om een zakje. Ruim de helft zegt zich te schamen voor zo’n verzoek. Als campagne gevoerd zou worden voor de doggybag, zou 46 procent van de mensen er eerder om vragen.

Campagne gestart

Dat blijkt uit onderzoek dat gehouden is gehouden door Maurice de Hond. Inmiddels is zo’n campagne gestart door Stichting Tas-Toe. Deze stichting is opgericht door 7 jonge vrouwen die voedselverspilling in de horeca willen tegengaan.

150 Restaurants hebben zich al bij dit initiatief aangesloten. Zij hebben een intentieverklaring getekend en zeggen hiermee gasten de mogelijkheid te bieden hun overgebleven maaltijdrestjes mee te nemen.

De restaurants zijn te herkennen aan een Tas-Toe sticker op de ruit en zijn te vinden op de Tas-Toe website. Gisteren nog berichtte evmi.nl over een zelfde soort concept (Foodiebag) dat in Friesland al populair is.

BrainTrain

Op zondag 1 september zal Rosanne Sliuzas, voorzitter van Tas-Toe, in de TedX BrainTrain spreken over het tegengaan van voedselverspilling in de horeca en de Dutch go doggybag.

De trein zal rijden van Maastricht naar Amsterdam.

 Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?