PepsiCo schrapt wereldwijd 8700 banen

13 februari 2012

PURCHASE - PepsiCo gaat 8700 banen schrappen. Dit gebeurt verspreid over 30 landen.

Dat maakte de Amerikaanse producent van frisdranken en snacks bekend.

De banenvermindering betekent 3 procent van het wereldwijde personeelsbestand.

Kostenbesparing
De reorganisatie moet bijdragen aan een kostenbesparing van 1,5 miljard dollar in 2014. Het concern wil de investeringen dit jaar met 10 procent verlagen.

PepsiCo gaat wel 500 tot 600 miljoen dollar in zijn merken investeren om de verkoop in Noord-Amerika te stimuleren. Daar loopt het concern namelijk achter bij zijn aartsrivaal Coca-Cola.

Vierde kwartaal
PepsiCo behaalde in het vierde kwartaal van vorig jaar een nettowinst van 1,42 miljard dollar (ruim 1 miljard euro), tegen 1,37 miljard dollar een jaar eerder.

De omzet van de maker van onder meer Pepsi, Tropicana, Gatorade en Frito Lay-snacks steeg met 11 procent tot 20,2 miljard dollar.

Het wereldwijde verkoopvolume van snacks steeg in het afgelopen kwartaal met 8 procent en van dranken met 3 procent. De kwartaalcijfers van PepsiCo waren iets beter dan analisten hadden verwacht.

Cijfers 2011
Over heel 2011 ging de omzet met 15 procent omhoog tot 66,5 miljard dollar en klom de nettowinst met 4 procent tot 6,4 miljard dollar.

Lees ook:
Pepsico investeert in EthioPEA (22 september 2011)

PepsiCo verkoopt Looza-fabriek België (21 februari 2011)

PepsiCo kan marktleider Rusland overnemen (2 februari 2011)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over PepsiCo

Altijd op de hoogte blijven?