Samenwerken voor gezonde graanproducten

14 juli 2010

Tokio - De bedrijven Ajinomoto en Kellogg’s gaan samen onderzoek opzetten om nieuwe graanproducten te ontwikkelen. Deze producten zijn gericht op gewichtbeheersing en suiker- en zoutreductie, zo heeft Ajinomoto bekendgemaakt.

Ontbijtgranen
De eerste gezamelijke onderzoeksinspanning zullen naar alle waarschijnlijkheid gericht zijn op ontbijtgranen en mueslirepen. Voor de Amerikaanse markt ligt de prioriteit op ontwikkeling van producten die gericht zijn op gewichtbeheersing.

Vervanger
Gebrek aan een goede suikervervanger maakt het volgens Kellogg’s moeilijk het zoutgehalte in ontbijtgranen te reduceren omdat dit ten koste van de smaak gaat. Ajinomoto heeft een zoetstof ontwikkeld die mogelijk uitkomst kan bieden, maar deze wacht nog op toelating. In Europa heeft Kellogg’s inmiddels het zoutgehalte in Rice Krispies en Corn Flakes met 30 procent teruggebracht.

Nieuwe producten
Het is volgens de voedingsmiddelenproducent moeilijk veranderingen door te voeren in bestaande producten, omdat consumenten daar een bepaalde smaakbeleving bij hebben. Voor nieuwe producten geldt dat niet. In sommige gevallen het dan makkelijker een nieuw product te introduceren, zodat bestaande consumenten zich niet afkeren van het product. Kellogg’s gaat verder met geleidelijk reduceren van het zoutgehalte in de ontbijtgranen portfolio zodra een effectieve vervanger is gevonden die de smaakbeleving zeker stelt.

Lees ook:
Minister Klink: 'Nog minder zout kan'(8 juli 2010)
Overheid moet zoutreductie verplichten (14 juni 2010)

Altijd op de hoogte blijven?