Starbucks in vechtscheiding met Kraft

2 december 2010

NORTHFIELD - Kraft Foods levert al 12 jaar koffie onder de naam Starbucks aan de retail in de VS. Starbucks wil echter dat daar koste wat het kost zo snel mogelijk een einde aan komt. En dat zou best eens heel veel kunnen gaan kosten.

Volgens het Britse The Guardian wil Starbucks wil af van de samenwerking omdat Kraft Foods het management van Starbucks niet zou toelaten bij sales meetings. Bovendien zou de voedingsmiddelenfabrikant kennis opgedaan gedurende de langlopende samenwerking gebruiken om een eigen koffiemerk in de markt te zetten. Bovendien zou Kraft schade toebrengen aan het imago van Starbucks.

Kraft Foods is een arbitragezaak begonnen om ervoor te zorgen dat de zaken goed worden afgehandeld. Kraft stelt dat de retailbusiness van Starbucks in 1998 een jaaromzet van nog geen 50 miljoen dollar had en nu dankzij kennis en kunde van Kraft circa 500 miljoen dollar per jaar omzet. Kraft meent dat beide partijen de afspraak hebben dat Starbucks de business kan overnemen tegen de marktwaarde plus een premie van 35 procent daarvan.

Bovendien kan volgens Kraft de overeenkomst niet per direct beëindigd worden, maar moet er een overgangsperiode zijn.

Starbucks zou in zee willen gaan met Acosta, dat al oploskoffie van Starbucks distribueert.

Lees ook:
Ahold sluit kiosken Starbucks in VS (3 september 2009)

Starbucks koopt partner Frankrijk uit (2 september 2009) 

Starbucks schrapt opnieuw banen (29 januari 2009) 

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Starbucks
 

Altijd op de hoogte blijven?