'Succesvol ondernemen blijft uitdaging'

1 juni 2012

AMSTERDAM - Succesvol ondernemen is in 2012 een uitdaging voor alle sectoren. De agrarische en voedingsmiddelensector doen het vergeleken met de bouw en technologiesector, nog relatief goed. Toch staan de omzetten blijvend onder druk.

Dat blijkt uit de sectorvisies van ABN Amro.

“Het consumentenvertrouwen is laag, de koopbereidheid eveneens en consumenten hebben minder besteedbaar inkomen door hogere kosten”, somt macro-enonoom Nico Klene op. “De depressie is nog niet helemaal voorbij.”

Columnist Dick Veerman van Foodlog stelde tijdens de presentatie vast dat je sectoren niet kunt redden. "Ondernemers zullen de bakens moeten verzetten.”

Volgens ABN Amro vereisen deze ontwikkelingen verregaande samenwerking in de ketens. “Crisis leidt tot verandering”, aldus Niels Dijkman (zie foto), sectorbanker food. “Ondernemers moeten op zoek naar samenwerking, schaalvergroting of andere manieren om hun businessmodel aan te passen op de nieuwe werkelijkheid.”

Druk vanuit retail

Dijkman constateert dat de voedingsmiddelenindustrie deels wordt beïnvloed door de druk vanuit de retail. “Dit zet druk op de marges. Bovendien is in de industrie meer kapitaal nodig voor hoge grondstofprijzen.”

Volgens ABN Amro zijn er grote verschillen tussen MKB-bedrijven en multinationals. Die laatste kunnen een verschil maken op internationale en nieuwe markten. Voor meer meer nationaal georiënteerde MKB-bedrijven zijn die mogelijkheden beperkt. “Europa vergrijst, daar zit niet de marktpotentie. Die bevindt zich daarbuiten. Grensoverschrijdende bedrijven hebben daardoor meer kans op blijvend succes. Die zullen een belangrijke rol spelen bij de ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie”, verwacht Dijkman.

Een artikel over Visie op Food van ABN Amro is te lezen in EVMI 5 van 22 juni.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?