Synergievoordeel fusie 175 miljoen

10 april 2008

AMERSFOORT - De fusie van Friesland Foods en Campina levert 175 miljoen per jaar aan synergievoordelen op. Dat stelden beide bedrijven vandaag op een persconferentie in Amersfoort.

De synergie wordt behaald bij inkoop, overhead, marketing & sales, supply chain en bij het uitrollen van concepten.

Door de fusie- en reorganisatiekosten levert de fusie in het eerste jaar nog niets op. In 2010 is dat ongeveer de helft van de 175 miljoen euro. Tegen 2012 moeten de synergievoordelen een omvang hebben van 175 miljoen euro per jaar.

Business units
FrieslandCampina krijgt vier business groups:

  • Consumer Products Western Europe (2,7 miljard euro omzet)
  • Consumer Products International (2,4 miljard euro omzet)
  • Cheese & Butter (2,5 miljard euro omzet)
  • Ingredients (1,5 miljard euro omzet)

Bij de business units Consumer Products Western Europe en Cheese & Butter wil Friesland Campina de positie verdedigen en de kernactiviteiten uitbreiden.

Consumer Products International wil groeien. Dat kan door organische groei, maar ook door gezondheidsconcepten naar Azië uit te rollen. Ook activiteiten in nieuwe landen en joint-ventures behoren tot de mogelijkheden, zo lichtte Kees Gielen (zie foto), waarnemend voorzitter van de hoofddirectie van Campina toe.

Ook voor de business unit Ingredients ziet Friesland Campina nieuwe kansen voor organische groei, joint-ventures en acquisities.

Lees ook:
‘500 banen weg? Meer dan verwacht' (10 april 2008)’

Initiatiefrecht leden FrieslandCampina (10 april)

'Laatste kwartaal toestemming voor fusie' (10 april 2008) 

Banenverlies fusie FrieslandCampina (10 april 2008)

Profielen Campina en Friesland Foods (20 december 2007)

Friesland Campina combineert innovatiekracht (19 december 2007)

Tiny Sanders vertrekt bij Campina (19 december 2007)

Campina en Friesland Foods willen fuseren (19 december 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Friesland Foods

Alle berichten over Campina

Stem mee:
175 miljoen euro per jaar aan synergievoordelen is veel te optimistisch.

Altijd op de hoogte blijven?