Unilever verkoopt Wish-Bone en Western

12 augustus 2013

ROTTERDAM - Unilever verkoopt zijn Amerikaanse dressingmerken Wish-Bone en Western aan Pinnacle Foods. Dit gebeurt voor een bedrag van zo´n 580 miljoen Amerikaanse dollar in contanten.

De verkoop behelst puur de merken. De Unilever-productielocatie in het Amerikaanse Independence (in de staat Missouri) valt buiten de verkoop. De dressings zullen hier geproduceerd blijven worden, al gaat dit nu gebeuren door een derde partij voor Pinnacle Foods.

“Wij menen dat de merken Wish-Bone en Western bij Pinnacle Foods meer potentieel kunnen bereiken”, stelt Kees Kruythoff, president van Unilever North America. Het bedrijf wil zich richten op het eigen kernportfolio en deze merken vallen daar niet onder.

Italiaanse dressings

Wish-Bone is in Amerika een bekend merk. Het is volgens Kruythoff op het gebied van Italiaanse dressings de nummer 1 in de VS. De omzet van beide merken bedraagt jaarlijks zo’n 190 miljoen Amerikaanse dollar.

Pinnacle Foods is in Amerika onder meer bekend van de merken Birds Eye (diepvries groenten), Mrs. Butterworth's (siroop) en Open Pit Barbecue Sauce. Mrs. Butterworth's was al eerder overgenomen van Unilever. Birds Eye (en Iglo) waren in Europa eerder Unilever-merken, voor ze in 2006 werden verkocht aan Permira.

Uiterlijk in vierde kwartaal

De overname moet in het derde kwartaal of uiterlijk in het vierde kwartaal van 2013 zijn afgerond. De mededingingsautoriteiten zullen zich nog buigen over de overname.

Vorige maand verkocht Unilever het Turkse Unipro al aan het Zweedse AAK. Ook hier bleef de productielocatie in handen van Unilever.

Lees ook:

Unilever verkoopt Unipro aan AAK (26 juli 2013)

Altijd op de hoogte blijven?