Wessanen: resultaat dochter ABC valt tegen

18 juli 2013

DIEMEN - Wessanen stelde eind 2011 de verkoop van American Beverages Corporation uit omdat ABC boven verwachting presteerde. Nu waarschuwt Wessanen voor de tegenvallende resultaten van de Amerikaanse dochter.

Wessanen stelt in een verklaring dat de markt voor diepgevroren cocktailmixen met zo'n 20 procent is gedaald, zowel in volume als in waarde. Wessanen verwacht op basis van de meest recente consumptiecijfers geen verbetering van de markt in de rest van het jaar. De afgelopen twee jaar nam de vraag juist flink toe en de verwachting dat dat die groei zou doorzetten, leidde tot meer concurrentie. ABC heeft maatregelen genomen om de kosten te verlagen.

Uitbreiding assortiment

ABC breidde dit voorjaar het assortiment cocktaildrinks in diepvries, onder de merknaam Daily's,  nog uit van 7 naar 13. Ook was er een nieuwe advertentiecampagne in print en op tv. Ondanks die inspanningen maakte de Amerikaanse dochter  in het eerste halfjaar een verlies van 1,4 miljoen dollar. Vorig jaar was er in dezelfde periode nog een winst van 6,5 miljoen dollar.  Wessanen houdt rekening met een verlies van 5 tot 10 miljoen dollar over het hele jaar.

Verkoop ABC

ABC past eigenlijk niet meer bij de core-business van het bedrijf: de productie en verkoop van biologische producten in Europa. Wessanen kondigde begin 2009 al aan ABC te willen verkopen. In de herfst van 2011 stelde het concern toch verder te gaan met ABC omdat het zo goed presteerde. Ook werd toen gesteld dat een verkoop op dat moment voor de aandeelhouders niet de volledige waarde zou opleveren.

In de zomer van 2012 werd ABC opnieuw in de etalage gezet, maar eind 2012 stelde het concern de verkoop wederom op de lange baan omdat de biedingen van geïnteresseerde partijen te laag zouden zijn geweest.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?