16/17-jarige probeert vaker alcohol te kopen

2 mei 2012

DEN HAAG - Vorig jaar probeerde 8 procent van alle jongeren onder de 18 zelf sterke drank te bestellen in een horecagelegenheid. Begin 2001 lag dit nog op 4 procent. De forse stijging komt door de 16- en 17-jarigen. Hiervan bestelde 23 procent vorig jaar sterke drank.

Dat blijkt uit het 2-jaarlijkse onderzoek dat Bureau Intraval in opdracht van de NVWA en het ministerie van VWS heeft uitgevoerd. Voor sterke drank geldt een leeftijdsgrens van 18 jaar.

Zwak-alcoholisch

Het aantal keren dat jongeren onder de 16 jaar proberen om zwak-alcoholhoudende drank te bestellen blijft dalen. Dit is het geval in zowel de horeca als bij slijterijen en levensmiddelenzaken.

In 2011 gaf minder dan 1 procent van de jongeren aan, zwak-alcoholhoudende drank te hebben gekocht bij een slijterij. Bij de beginmeting in 2001 lag dit op 4 procent.

Bij de horeca- en levensmiddelenzaken is het aantal bestelpogingen in 2011 ook aanzienlijk gedaald ten opzichte van 2001. In de horeca daalde dit van 13 procent in 2001 naar 2 procent in 2011. Bij levensmiddelenzaken daalde de pogingen van 14 procent in 2001 naar 3 procent in 2011.

Slaagkans blijft hoog

De slaagkans (de kans dat een jongere onder 16 jaar na een bestelpoging erin slaagt om zwak-alcoholhoudende drank te kopen, en de kans dat het een jongere onder 18 jaar lukt om sterke drank te kopen) blijft onverminderd hoog.

Toch is er een dalende trend in het percentage jongeren dat probeert alcoholhoudende dranken te kopen en daarin ook slaagt, de zogenaamde algemene koopindex. Die lag in het beginjaar 2001 nog op 32 procent, in 2009 op 13 procent en in 2011 op 11 procent.

De jongeren geven aan hun alcoholhoudende dranken vooral te kopen bij levensmiddelenzaken (76 procent) en cafés/discotheken (46 procent) en nauwelijks in sportkantines (2 procent) en cafetaria’s (1 procent).

Rol ondernemers

Het overgrote deel van de alcoholverstrekkers geeft aan het personeel te instrueren en te controleren of de regels van de leeftijdsgrenzen goed worden toegepast.

Vooral bij levensmiddelenzaken en slijters ligt het percentage werkgevers dat het personeel controleert in 2011 (respectievelijk 100 en 91 procent) hoger dan in 1999 (beide 60 procent).

Ook geven ze aan dat als er een groep jongeren alcohol probeert te kopen, zij de hele groep controleren.

Het onderzoek onder 4000 jongeren van 13 tot en met 17 jaar en 400 ondernemers in de horeca, slijterijen en levensmiddelenzaken werd in 2011 voor de zevende keer uitgevoerd.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?