Extract groene koffiebonen helpt bij afslanken’

9 februari 2007

PARIJS - Svetol (een natuurlijk extract van caffeïnevrije groene koffiebonen) heeft een aanzienlijk effect op vetverbranding in het lichaam. Het reduceert de body mass index (BMI) en verhoogt de lean mass to fat mass ratio na 60 dagen, stelt Berkem.

Dat staat in een klinische studie die Berkem heeft laten verrichten naar de werking van het eigen product Svetol. Samen met INRA (Het Franse Nationale Instituut van Landbouwkundig Onderzoek) heeft Berkem de absorptie en beschikbaarheid beschreven van chlorogenic zuren die uit groene koffiebonen zijn gehaald.

Van een specifieke compositie van chlorogenic zuren samen met andere actieve moleculen die van nature in groene koffiebonen zitten, is al langer bekend dat ze effectief kunnen zijn bij afslanken. Koffie zou tevens het risico op diabetes type 2 verminderen, terwijl andere studies aantoonden dat de consumptie van koffie de tolerantie tot glucose verbetert, waardoor een beschermend effect tegen de ontwikkeling van type 2 diabetes ontstond. Cafeïne blijkt daarbij niet het actieve bestanddeel te zijn dat dit risico op diabetes vermindert.

Verschillende epidemiologische onderzoeken gaan er nu van uit dat juist de chlorogenic zuren een doorslaggevende rol spelen. Vooral 5 caffeoylquinic zuur, dat in groene koffie zit, remt de glucose-6-phosphatase die ingrijpt in de bloed glucose regulatie. Toch heeft dit volgens onderzoeken pas echt effect bij een dagelijkse consumptie van honderden kopjes koffie.

Volgens de eigen studie raadt Berkem dagelijks 400 milligram van Svetol in 1 of meer doses aan. Bij gebruik van andere ingrediënten kan het zonodig aangepast worden.

Meer achtergrondinformatie over de opname van chlorogenic en caffeoyliquinic zuren in het menselijk lichaam staat in het rapport Human Nutrition and metabolism van de divisie Human Nutrition and Epidemiology van Wageningen Universiteit

Lees ook:
Cargill wint HI Award (28 november 2006)

Sterke daling in verkoop afslankpreparaten (4 januari 2006)

Altijd op de hoogte blijven?