‘Smaaklessen op school hebben lang effect’

22 maart 2013

DEN HAAG - Leerlingen die speciale smaaklessen krijgen, letten er meer op dat ze gezonder en gevarieerder eten. Dat effect is niet alleen merkbaar direct na die lessen, maar is ook in het volgende schooljaar nog aantoonbaar.

Dat blijkt uit onderzoek bij zo’n 1200 leerlingen naar het effect van smaaklessen.

Kinderen die de smaaklessen volgen, komen ook met meer voedselproducten in aanraking. Daarnaast neemt hun voedselkennis meer toe dan kinderen die geen smaaklessen volgen.

De onderzoekers pleiten dan ook voor een integrale meerjarenaanpak, die zich niet alleen op de school maar ook op de thuisomgeving van de kinderen richt.

Belangrijke eerste stap

Volgens de onderzoekers kunnen smaaklessen een belangrijke eerste stap zijn op weg naar een gezond, gevarieerd en bewust eetpatroon.

Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken heeft het rapport ‘Evaluatie van Smaaklessen’ donderdag 21 maart aangeboden aan de Tweede Kamer.

Smaaklessen is een vrijwillig onderwijsprogramma voor kinderen op de basisschool. Het initiatief zal aan het eind van dit schooljaar op zo’n 3000 scholen (de helft van alle basisscholen in Nederland) zijn gegeven .

Voedsel Educatie Platform

Het steunpunt Smaaklessen (Wageningen UR) en 15 private bedrijven, onderwijsinstellingen, koepel- en non-profitorganisaties hebben het consortium Voedsel Educatie Platform opgericht.

Dit platform wil komen tot een gecoördineerd aanbod van educatiemateriaal over voedsel en voeding voor de jeugd van 4 tot en met 18 jaar.

Smaaklessen zal de basis vormen van dit nieuwe onderwijsaanbod. Het wordt ontwikkeld binnen de topsector Agri&Food.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?