NVWA moet snel meer info verstrekken

11 april 2013

DEN HAAG - Belangenorganisaties van consumenten en van retailers willen dat de NVWA snel meer informatie geeft over de recall van rundvleesproducten. Supermarkten willen weten welke producten ze uit de schappen moeten halen en consumenten welke producten ze kunnen eten.

Brancheorganisatie voor supermarkten CBL stelt dat supermarkten en foodservicebedrijven in de startblokken staan om mee te werken aan een snelle oplossing van de affaire, maar dat ze hiervoor informatie nodig hebben. Het CBL heeft de NVWA daarom dringend verzocht om de namen van de leveranciers die aangeschreven worden door de NVWA en die mogelijk producten hebben ontvangen van Selten uit Oss.

Het CBL zegt niet te begrijpen dat leveranciers twee weken de tijd krijgen om uit te zoeken waar het vlees terecht is gekomen. "Wetgeving schrijft een periode van maximaal vier uur voor."

Ongeloofwaardig

Ook de Consumenten stelt dat sneller duidelijk moet zijn om welke producten het gaat, welke winkels die verkopen, of er al producten uit de schappen zijn gehaald en wat consumenten kunnen doen met de betreffende producten als ze die al in huis hebben. "En het volstaat niet om te zeggen dat er geen aanwijzingen zijn dat er een gevaar is voor de volksgezondheid. Dit is een ongeloofwaardige boodschap als er 50.000 ton voedsel wordt teruggehaald. De NVWA moet duidelijk aangeven waarom zij tot die conclusie is gekomen, zodat er geen onrust ontstaat bij consumenten", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

De Consumentenbond wijst eveneens op de wettelijk vereiste termijn voor tracering. "In Nederland is afgesproken dat dit uiterlijk binnen 4 uur moet, waardoor de gehele keten binnen 24 uur inzichtelijk moet zijn. De NVWA geeft de afnemers nu echter 14 dagen de tijd om partijen vlees te traceren die als rundvlees zijn verkocht door vleesverwerkingsbedrijf Selten."

Openbaar maken

Foodwatch meent dat de overheid, retailers en fabrikanten onmiddellijk alle beschikbare informatie openbaar moeten maken. "De autoriteiten moeten onmiddellijk alle beschikbare informatie over producten die mogelijk paardenvlees bevatten openbaar maken. Consumenten hebben het recht om te weten wat ze eten, ook als er geen directe dreiging voor de volksgezondheid is", zegt Hilde Anna de Vries, campagnemedewerker van Foodwatch. "Niet alleen producenten, maar ook supermarkten en andere retailers moeten per direct alle informatie openbaar maken omtrent de mogelijkheid van verwerkt paardenvlees in hun (huis)merken. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat ze hier niet van op de hoogte waren.”

Lees ook:

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over paardenvlees

Altijd op de hoogte blijven?