ZAANDAM - Albert Heijn wil met leveranciers die aangeven de prijzen niet met 2 procentpunt te kunnen verlagen in gesprek gaan. De kortingsregeling is daarmee echter niet van de baan.
Dat blijkt uit de reactie van Albert Heijn op de protesten van afgelopen vrijdag tegen de verplichte korting van 2 procentpunt die AH leveranciers wil opleggen.
De retailer liet leveranciers op 3 september in een brief weten vanaf 17 september 2 procentpunt minder te betalen voor de producten omdat het bedrijf groeit. Volgens AH is het passend dat leveranciers bijdragen aan de groei, omdat ze zelf kunnen meegroeien.
Volgens een woordvoerder van AH in de Volkskrant hebben meer dan 110 leveranciers bezwaar gemaakt tegen de maatregel. AH gaat gesprekken voeren met diverse leveranciers. Vandaag heeft LTO Nederland, dat de boeren vertegenwoordigd, overleg met de directie van Albert Heijn.
Donderdagavond hield Youth Food Movement (YFM) actie bij de Albert Heijn op de Dam in Amsterdam. Leden en sympathisanten van de jongerenbeweging van Slow Food plakten 2 procent korting stickers op producten.
Lees ook:
- ‘AH moet zich Puur & Eerlijk opstellen’ (14 september 2012)
- Stickeractie tegen korting leveranciers AH (13 september 2012)
- LTO: ‘Kortingseis AH onacceptabel’ (12 september 2012)
- AH: fabrikant moet meebetalen aan groei (11 september 2012)