De FNLI heeft de genomineerden van de verkiezing Merk van het Jaar bekendgemaakt. Dit jaar is er ook een award voor het merk met de meest herkenbare verpakking. De genomineerden voor deze prijs zijn: Chocomel, Coca-Cola en Nivea.
Naast de award voor het meest herkenbare merk zijn er 7 reguliere categorieën met steeds 3kanshebbers. De genomineerden zijn:
Categorie | Merk |
Alcoholische dranken | Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s |
Non-alcoholische dranken (exclusief zuivel) | Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick |
Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket | De Ruijter, LU, Verkade |
Kruidenierswaren overig | Knorr, Koopmans, Unox |
Zuivel, kaas en geelvetten | Almhof, Campina, Mona |
Vers, salades, diepvries en verpakte groenten | Dr. Oetker, Johma, Ola |
Persoonlijke verzorging en schoonmaak | Nivea, Pampers, Robijn |
Extra Prijs: Meest herkenbare verpakking | Chocomel, Coca-Cola,Nivea |
Consumentenonderzoek
De merken zijn in een een grootschalig consumentenonderzoek beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Het merk met absoluut de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2013, wordt bekroond tot het krachtigste levensmiddelenmerk van 2014.
De Merk van het Jaar awards zijn in het leven geroepen door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in samenwerking met EFMI Business School en GfK om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen. De awards worden op 30 oktober aanstaande voor de achtste achtereenvolgende keer uitgereikt tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique inUtrecht.
Stempel
Om de award kracht bij te zetten, introduceert de FNLI dit jaar een logo, dat uitdrukking geeft aan het "het vermogen om een eigen en herkenbaar stempel op de markt te drukken". Alle genomineerden maken kans om, naast een categorieprijs, de overall titel Merk van het Jaar 2014 in de wacht te slepen.
Lees ook:
Hak is Merk van het Jaar 2013 (4 oktober 2013)
Douwe Egberts Merk van het Jaar 2012 (1 november 2012)