Consument tegen verspilling voedsel in horeca

4 januari 2013

AMSTERDAM - Ruim driekwart van de consumenten die uit eten gaan, vindt het belangrijk dat zo weinig mogelijk voedsel wordt weggegooid.

Dat blijkt uit onderzoek onder duizend consumenten in opdracht van de beurs Horecava. Ook de mening van 729 horecaondernemers werd onderzocht. Zij menen dat het tegengaan van verspilling voor de helft van de gasten een rol speelt, veel minder dus.

VerdraaidGoed!  tracht het probleem van het weggooien van overtollig eten te bestrijden. Op de beurs, van 7 tot en met 10 januari lanceert het bedrijf de Foodiebag (zie foto), een doggiebag van gerecycled materiaal voor restaurants en catering om niet geconsumeerd voedsel mee te geven aan de gasten. Deze kunnen door een clip aan hun lepel te bevestigen aangeven daar prijs op te stellen. De Foodiebag is genomineerd voor de Horecava Innovation Award in de categorie Concepts & co-creation.

Veiligheid

Uit het onderzoek van de Horecava blijkt verder dat slechts 68 procent van de consumenten stelt bij het uit eten gaan vertrouwen in de veiligheid van het voedsel te hebben.

Bijna 70 procent van hen steunt de verhoging van de minimum leeftijd waarop bier en wijn mag worden gekocht van 16 naar 18 jaar. Een ruime meerderheid van 67 procent is het eens met de stelling dat de overheid duurzaam voedsel moet bevorderen en 62 procent is voor een belastingsysteem dat 'gezond & duurzaam' eten goedkoper maakt.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?