‘Gebruik geluid bij gezonde keuze’

7 juni 2013

DOETINCHEM - De industrie laat kansen liggen als het gaat om het bewust gebruiken van geluid en akoestiek. Zo kun je met geluid bijvoorbeeld gezonde producten extra aantrekkelijk maken.

Dat stelt Arthur van Maurik, business developer bij ACS (Acoustic Control Systems), in het juninummer van EVMI. Het bedrijf is actief in de akoestiek van theaters en muziekzalen, maar ziet in de voedingsindustrie een potentieel nieuwe markt.

Volgens hem wordt er allerlei onderzoek gedaan naar hoe je voeding aantrekkelijker en gezonder kunt maken. “Bij het Restaurant van de Toekomst kijken ze onder andere hoe je met licht, geur en kleur de perceptie van de consument kunt beïnvloeden. Toen ik vroeg wat ze met geluid deden, werd het stil.”

Zee- en strandgeluiden

Van Maurik, die met het hele ACS-team werkt aan oplossingen, demonstreerde onder meer een apparaatje dat bijvoorbeeld in een bedrijfsrestaurant zee- en strandgeluiden laat horen bij een display van vers gebakken vis. “Wat zou het effect zijn op de verkoop? Switchen bezoekers dan van kroket naar kabeljauw?”

Verder stelt hij dat akoestiek om de sfeer te verhogen, bijvoorbeeld in restaurants nog vaak een ondergeschoven kindje is. “Een goede akoestiek geeft energie maar ook rust”, stelt hij.

Akoestiek in verzorgingstehuizen

Hij ziet met een goede akoestiek mogelijkheden in bijvoorbeeld verzorgingstehuizen. Ouderen die vaak al te weinig eten binnenkrijgen, zullen met een goede akoestiek langer blijven zitten en uiteindelijk ook meer en rustiger gaan eten, verwacht hij.

Om zijn vermoedens te staven, wil Van Maurik graag onderzoek (laten) doen.

Lees het complete verhaal in EVMI nummer 4 die op 7 juni uitkomt.

Neem een abonnement

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?