Consument besteedt opnieuw meer aan duurzaam

10 oktober 2012

WAGENINGEN - Consumenten hebben in het eerste half jaar van 2012 ruim 1 miljard euro besteed aan duurzaam voedsel. Dat is 23,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale bestedingen aan voedingsmiddelen zijn in dezelfde periode met 1,2 procent gestegen.

Dit blijkt uit tussentijds onderzoek van Lei Wageningen UR. Er werd verder opvallend meer aan het Beter Leven kenmerk en Scharrelvlees besteed. Het gaat om een toename van respectievelijk 65,1 procent en 171,4 procent. EKO/Biologisch is het grootste keurmerk met 43,6 procent van de totale duurzame omzet.

Groei sterkst in vlees

In de productgroep vlees en vleeswaren bleek de groei het sterkst, met name in vleesproducten met het Beter Leven kenmerk. Het grootste deel van duurzame voeding wordt via de supermarkten verkocht. Dit aandeel nam verder toe, van 60 procent in de eerste helft van 2011 naar 65 procent in de eerste helft van 2012.

In het onderzoek wordt duurzaam voedsel gedefinieerd als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en sociale aspecten dan wettelijk verplicht is. Dit moet op consumentenniveau zichtbaar zijn door een onafhankelijk keurmerk of label.

Het Lei publiceert jaarlijks in opdracht van het Ministerie van EL&I de Monitor Duurzaam Voedsel. Ieder half jaar wordt een tussenstand gepubliceerd.

Bekijk de Monitor Duurzaam Voedsel (1e halfjaar 2012)

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?