Lindt-beertje lijkt niet op gummibeertje

1 oktober 2015

De chocoladebeertjes van Lindt zijn geen kopie van de bekende gummibeertjes (Goldbären) van Haribo. Ze mogen dus gewoon in Duitsland op de markt blijven. Dat heeft het Duitse Bundesgerichtshof bekendgemaakt.

De Duitse snoepproducent Haribo was in 2012 naar de rechter gestapt. Het bedrijf vond dat de Zwitserse chocoladefabrikant Lindt & Sprüngli met chocoladebeertjes (links) de bekende gummibeertjes (rechts) imiteert. Ook noemde Haribo het een inbreuk op het merk Goldbären. Haribo heeft al sinds de jaren 20 snoepjes in de vorm van beertjes op de markt.

Lindt stelt dat het chocoladebeertje een variant is op het eigen, bekende chocoladehaasje, dat de chocoladefabrikant al sinds 1952 voert.

Het geschil heeft zich jarenlang voortgesleept in diverse rechtszaken, meldt het NRC. De rechtbank in Keulen had eerder Haribo in het gelijk gesteld, maar in hoger beroep werd dat oordeel weer verworpen.

'Lijken onvoldoende op elkaar'

Het hoogste Duitse gerechtshof in Karlsruhe heeft nu bepaald dat de twee producten onvoldoende op elkaar lijken om een verbod te rechtvaardigen. Verder stelt de rechter dat vermeden moet worden dat bedrijven het monopolie krijgen op vormen.

Haribo kan nog naar het Europese Hof van Justitie, maar de snoepfabrikant stelt eerst het vonnis te bestuderen, voor verdere stappen genomen worden.

Geregeld in de clinch

Eerder zijn er rond vormen diverse rechtszaken uitgevochten in de competitieve snoepmarkt, maar ook in de markt van toetjes. Fabrikanten blijken geregeld met elkaar in de clinch te liggen.

Lees ook:

Vorm belangrijk in food (1 oktober 2015) (premium)

Altijd op de hoogte blijven?