Puratos Sensobus brengt smaak in kaart

5 september 2012

ZEVENBERGEN - Puratos start ook dit jaar weer met de Sensobus. Dit mobiele laboratorium onderzoekt de zintuiglijke voorkeuren van consumenten op het gebied van bakkerijproducten.

Het bedrijf stelt via regelmatig consumentenonderzoek in de Sensobus op de hoogte te blijven van voortdurend veranderende voedingstrends en smaakontwikkelingen, overal ter wereld. Puratos heeft inmiddels wereldwijd al ruim 150.000 meningen verzameld.

De Sensobus is feitelijk een compleet laboratorium op wielen waar experts sensorische analyses uitvoeren.

Proefpersonen krijgen er proefproducten voorgeschoteld om hun mening te horen over uiterlijk, smaak, geur, textuur en zelfs de klank (knapperig geluid of niet) van een product. Zo wordt de voorkeur van een steekproef van de doelgroep achterhaald.

Aan de hand van de resultaten kan bepaald worden welke bakkerijproducten de beste match met de consument opleveren, nog voor ze op de markt zijn gebracht.

De eerste Sensobus, zo’n 7 jaar geleden, was een Londense dubbeldekkerbus. Inmiddels heeft het bedrijf een speciale truck voor de smaaktests, waarbij de consument aan 1 van de 6 comfortabele tafeltjes een of meerdere producten krijgt voorgeschoteld. De bus rijdt ook  in Noord- en Zuid-Amerika.

De Sensobus staat van 11 tot en met 13 september bij de Maxis in Muiden. Hier zal een aantal banketproducten worden getest.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?