DEN HAAG - De Consumentenbond hield bij het begin van FNLI-verkiezingsdebat in Den Haag een ludieke actie om aandacht te vragen voor zoutvermindering en kidsmarketing.
Bezoekers die gisterenmiddag bij Dudok (tegenover de Tweede Kamer) naar binnen gingen, kregen van cartoonfiguren flyers in handen gedrukt.
De flyer ‘Slik niet alles voor zoete koek’, met bijgevoegde Smoeltjes geeft aan dat de Consumentenbond vindt dat de overheid moet ingrijpen bij marketing en reclame gericht op kinderen.
'Allesbehalve terughoudend'
De FNLI predikt zelfregulering voor reclame op voedingsmiddelen gericht op kinderen, stelt de bond. “Maar fabrikanten zijn allesbehalve terughoudend.”
“Van juni 2010 tot april 2011 waren van de 212.227 reclames voor voedingsmiddelen (die tussen 06.00 uur en 21.30 uur werden uitgezonden), er 34.521 specifiek gericht op kinderen. Hiervan is 94 procent voor ongezonde voedingsmiddelen.”
Omdat zelfregulering volgens de bond niet heeft gewerkt, moet de overheid zich er nu mee bemoeien.
'Zout in de ogen'
In de flyer ‘Laat je geen zout in de ogen strooien’ geeft de Consumentenbond aan dat de levensmiddelenindustrie te weinig haast maakt met zoutvermindering.
Hier was een zakje van 9 gram zout bijgevoegd, de dagelijkse hoeveelheid die mensen binnenkrijgen. “Van die dagelijkse dosis is 80 procent verborgen in alledaagse levensmiddelen”, stelt de bond.
Lees ook:
- Kidssponsoring Haribo zet kwaad bloed bij politiek (17 augustus 2012)
- FNLI: behoud zelfregulering foodindustrie (17 augustus 2012)
- FNLI organiseert verkiezingsdebat (3 augustus 2012)
- ‘Zout in levensmiddelen daalt niet’ (12 juni 2012)
- FNLI: industrie leeft reclameregels na (25 november 2011)