ZAANDAM - AH-directeur Sander van der Laan heeft publiekelijk excuses gemaakt voor de brief waarin Albert Heijn van alle leveranciers 2 procent korting eist.
De excuses gelden alleen het middel dat is gebruikt (de brief), níet het doel. Dat meldt Distrifood.
Van der Laan noemde het een ‘inschattingsfout’ om aan alle leveranciers de brief te sturen. Aan de inhoud (de korting) houdt Albert Heijn wel degelijk vast.
Die inhoud zal in één-op-één-onderhandelingen verder gestalte krijgen, aldus de directeur tijdens de AH-leveranciersdag.
Beroering
De kortingsbrief van Albert Heijn zorgde voor veel beroering, vooral onder land- en tuinbouwers, maar ook bij de FNLI en zelfs in de politiek. Youth Food Movement startte de stickeractie ‘Jokers plakken, boeren pakken’.
Als reactie op de commotie zegde de retailer toen toe om samen met LTO Nederland een onderzoek te doen naar de prijsvorming en margeverdeling in de versketen.
Lees ook:
- AH en LTO willen onafhankelijk onderzoek (24 september 2012)
- Europarlementariër stelt vragen over AH en Jumbo (18 september 2012)
- Kamervragen over korting AH-leveranciers (18 september 2012)
- AH: per leverancier regeling treffen (17 september 2012)
- 'AH moet zich Puur & Eerlijk opstellen’ (14 september 2012)
- Stickeractie tegen korting leveranciers AH (13 september 2012)
- LTO: ‘Kortingseis AH onacceptabel’ (12 september 2012)
- AH: fabrikant moet meebetalen aan groei (11 september 2012)