Unilever: ijs floreert, lichte krimp Foods

25 oktober 2012

ROTTERDAM - De omzet van Unilever is in het derde kwartaal gestegen met 10,3 procent tot 13,4 miljard euro, mede dankzij de positieve invloed van valutaeffecten. Ook de omzet van de divisie Refreshment (ijs en dranken) groeide. De omzet van Foods daalde echter licht.

CEO Paul Polman roemde de resultaten. "Ondanks de aanhoudende hoge intensiteit van de concurrentie, ingezakte economieën en toegenomen wereldwijde onevenwichtigheid en onzekerheid, bewijzen deze consistente resultaten dat de transformatie van Unilever goed op schema ligt en diep verankerd is in de onderneming."

De verschillen tussen de 4 divisies zijn groot. Groeide de omzet van de onderliggende verkopen van Personal Care met 8 procent en van Home Care zelfs met 11 procent, bij Foods was er een daling met 0,4 procent. De volumes daalden met 1,4 procent, maar dat werd nog enigszins gecompenseerd door 1,0 procent hogere prijzen.

Magnum

De omzet van Refreshment groeide met 6,8 procent. De volumes groeiden met 3,3 procent en de prijzen stegen met 3,4 procent. Unilever spreekt van een sterke groei van de verkoop van ijs, onder meer door de introductie van Magnum in de Filippijnen en Maleisië en het succes in de VS en Indonesië. De groei van het drankengedeelte nam in het derde kwartaal toe, stelt Unilever. In het Midden-Oosten behaalde Unilever met Lipton 'double digit growth'.

De onderliggende verkopen van de 4 divisies samen groeide met 5,9 procent. In opkomende markten was die groei met 12,1 procent veel hoger.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?