Consumentenbond start meldpunt voedselfraude

De Consumentenbond heeft een meldpunt voedselfraude geopend. Ondernemers of werknemers uit de levensmiddelensector die gesjoemel met vlees, gevogelte, vis, zuivel of andere levensmiddelen vermoeden, kunnen die vermoedens doorgeven. De Consumentenbond gebruikt die meldingen voor zijn onderzoeken.

De bond wil dit jaar gericht laboratoriumonderzoek gaan doen op basis van signalen uit de sector zelf.

'Beter toezicht'

De organisatie wil voedselfraude voorkomen door een beter toezicht. Ook zet de bond zich in voor een betere informatievoorziening richting consumenten bij voedselschandalen.

"Wij testen jaarlijks tientallen verschillende levensmiddelen en komen daarbij vaak onregelmatigheden tegen, zoals fouten op etiketten", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Na het paardenvleesschandaal in 2013 kwamen diverse andere fraudezaken aan het licht. Zo werden onder meer eieren en ham  onterecht als biologisch verkocht. Eind 2014 stelde de Consumentenbond vast dat de etiketten van diverse soorten honing niet bleken te kloppen.

Melden

(Vermoedens van) fraude met voedsel kunnen per e-mail worden gemeld, via voedselfraude@consumentenbond.nl, of schriftelijk, via Consumentenbond, Meldpunt Voedselfraude, t.a.v. Nelleke Polderman, Postbus 1000, 2500 BA Den Haag.

De meldingen worden vertrouwelijk behandeld. Indien gewenst kunnen meldingen anoniem worden ingediend.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Inspecties voedingsmiddelenbedrijven

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
NVWA: 'Geen besmet Braziliaans vlees in Nederland'

NVWA: 'Geen besmet Braziliaans vlees in Nederland'

De Nederlandse Voedsel en -Warenautoriteit (NVWA) heeft geen aanwijzingen dat er besmet Braziliaans vlees, waar mensen ziek van kunnen worden, op de Nederlandse markt is beland.  Een woordvoerder van de voedseltoezichthouder zegt dat er geen reden is om mensen nu te waarschuwen. Braziliaans vleesschandaal Vorige week kwam een groot Braziliaanse vleesschandaal...

‘Normen en waarden nodig voor herstel vertrouwen’

Bakkers moeten weer normen en waarden krijgen om de consument opnieuw voor zich te winnen. Volgens Bob Hutten, van de Verspillingsfabriek en Hutten Catering, zullen bedrijven in food zich opnieuw moeten uitvinden. “Het kan toch niet zo zijn dat consumenten geen geld meer willen besteden aan goed voedsel?” Dat bleek tijdens een discussie over de Bakkerij van de Toekomst, waar Hutten discussieleider was. “Als we praten met supermarkten is er voor hen maar één waarde: prijs. Door operational excellence werden we nog leaner en meaner en draait het alleen nog maar om geld verdienen. Alles is vastgelegd,...

Genomineerden Gouden Windei 2016

Jupiler Alcoholvrij met alcohol, Jumbo Volkoren knäckebröd met nog niet de helft volkoren en Red Bull Energy Drink zijn 3 van de 7 genomineerden voor Het Gouden Windei 2016. Bij de verkiezing gaat het volgens organisator Foodwatch om voedingsproducten die worden aangeprezen op een manier dat de consument wordt misleid. Alle 7 genomineerden: Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat volgens Foodwatch voor 87 procent uit appel met druif. Ook zitten er per glas 5,5 klontjes suiker in; ‘meer dan in Coca-Cola’. Jumbo Volkoren knäckebröd bevat volgens de consumentenorganisatie ‘slechts 41 procent...