ING: Nederlandse consumenten gaan minder vlees eten

vleesconsumptie

Bijna 1 op de 4 Nederlandse consumenten verwacht over vijf jaar minder vlees te eten, zegt ING. Dat is in lijn met het Europese gemiddelde.

Door Cecile Janssen - Foodlog

Als de Nederlandse consumenten inderdaad minder vlees gaan eten, zal de vleesconsumptie per hoofd van de bevolking met 3% dalen. Dat komt, bij een huidige consumptie van circa 40 kilo neer op 2 biefstukken per jaar, schrijft ING. De bank onderzocht in het rapport 'The protein shift: will Europeans change their diet?' hoe het menu van de toekomst er uit gaat zien.

Alternatieven voor vlees en zuivel zijn aan een opmars bezig in westerse landen. Alleen al in de VS wisten fabrikanten voor meer dan 500 miljoen dollar op te halen voor de ontwikkeling van plantaardige producten op basis van soja, tarwe of erwten. Alternatieven gaan het origineel overtreffen op aspecten als prijs, gezondheid of gemak waarmee ze voor meer consumenten een aantrekkelijk alternatief voor alledaags gebruik vormen. Sommige eiwitbronnen lijken daarbij vooralsnog een brug te ver. Zo zou een hamburger op basis van algen of insecten slechts bij zo’n 1 op de 10 consumenten regelmatig op het menu staanaldus ING.

Kaas

De Nederlandse consument blijkt van alle eiwitbronnen het meest gehecht te zijn aan kaas, gevolgd door kip en rundvlees. Vrouwen blijken de voorkeur te geven aan kaas en eieren, mannen houden bovengemiddeld van rund- en varkensvlees. Overigens blijken Nederlandse consumenten vooral uit milieuoverwegingen minder vlees te eten. In onze buurlanden Duitsland en België zijn het respectievelijk dierenwelzijn en gezondheid die de doorslag geven bij het willen verminderen van de vleesconsumptie. De gemiddelde Europeaan zet gezondheid op de eerste plaats.

"Van de Nederlandse consumenten zou slechts 10% geen enkel product missen. Voor de meerderheid is een structurele verschuiving naar alternatieven dan ook nog geen vanzelfsprekendheid." Dat biedt "uitgelezen kansen" voor de Nederlandse voedingsindustrie, schrijft de bank. "Nederlandse bedrijven zijn toonaangevend in innovaties op het gebied van vleesvervangers en andere alternatieven" en kunnen profiteren van "een toekomstige internationale verschuiving in consumptie van dierlijke naar plantaardige producten".

Vleesconsumptie
Lees ook
Plantaardige  melk van erwten | “We staan op een keerpunt”

Plantaardige melk van erwten | “We staan op een keerpunt”

Als dochter van een tuinder kreeg Amy Wezenberg (22) op jonge leeftijd al veel mee van de voedsel­wereld. Dat bracht haar tot een studie International Food Business en het ontwikkelen van haar eigen plantaardige ijs.

Jorg Oostdam nieuwe General Manager Beyond Meat

Jorg Oostdam nieuwe General Manager Beyond Meat

Jorg Oostdam is de nieuwe General Manager voor Europa bij Beyond Meat. Oostdam heeft meer dan twee decennia ervaring in de voedings- en retailsector. Hij gaat vanuit Nederland leiding geven aan de expansie van de producent van plantaardige producten in Europa.

Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Dat concludeert de Wageningen Live Stock Research in een vergelijkend onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Wakker Dier. Wageningen stelde op basis van reeds bekend onderzoeksmateriaal vast dat Nederlandse boeren vleeskippen, varkens en kalveren de afgelopen tien jaar een beter leven hebben kunnen bieden door verbeterde wetten en eisen van supermarkten.