ING: Nederlandse consumenten gaan minder vlees eten

vleesconsumptie

Bijna 1 op de 4 Nederlandse consumenten verwacht over vijf jaar minder vlees te eten, zegt ING. Dat is in lijn met het Europese gemiddelde.

Door Cecile Janssen - Foodlog

Als de Nederlandse consumenten inderdaad minder vlees gaan eten, zal de vleesconsumptie per hoofd van de bevolking met 3% dalen. Dat komt, bij een huidige consumptie van circa 40 kilo neer op 2 biefstukken per jaar, schrijft ING. De bank onderzocht in het rapport 'The protein shift: will Europeans change their diet?' hoe het menu van de toekomst er uit gaat zien.

Alternatieven voor vlees en zuivel zijn aan een opmars bezig in westerse landen. Alleen al in de VS wisten fabrikanten voor meer dan 500 miljoen dollar op te halen voor de ontwikkeling van plantaardige producten op basis van soja, tarwe of erwten. Alternatieven gaan het origineel overtreffen op aspecten als prijs, gezondheid of gemak waarmee ze voor meer consumenten een aantrekkelijk alternatief voor alledaags gebruik vormen. Sommige eiwitbronnen lijken daarbij vooralsnog een brug te ver. Zo zou een hamburger op basis van algen of insecten slechts bij zo’n 1 op de 10 consumenten regelmatig op het menu staanaldus ING.

Kaas

De Nederlandse consument blijkt van alle eiwitbronnen het meest gehecht te zijn aan kaas, gevolgd door kip en rundvlees. Vrouwen blijken de voorkeur te geven aan kaas en eieren, mannen houden bovengemiddeld van rund- en varkensvlees. Overigens blijken Nederlandse consumenten vooral uit milieuoverwegingen minder vlees te eten. In onze buurlanden Duitsland en België zijn het respectievelijk dierenwelzijn en gezondheid die de doorslag geven bij het willen verminderen van de vleesconsumptie. De gemiddelde Europeaan zet gezondheid op de eerste plaats.

"Van de Nederlandse consumenten zou slechts 10% geen enkel product missen. Voor de meerderheid is een structurele verschuiving naar alternatieven dan ook nog geen vanzelfsprekendheid." Dat biedt "uitgelezen kansen" voor de Nederlandse voedingsindustrie, schrijft de bank. "Nederlandse bedrijven zijn toonaangevend in innovaties op het gebied van vleesvervangers en andere alternatieven" en kunnen profiteren van "een toekomstige internationale verschuiving in consumptie van dierlijke naar plantaardige producten".

Vleesconsumptie
Lees ook
BENEO breidt uit met eerste halffabrikaat voor plantaardig kippenvlees

BENEO breidt uit met eerste halffabrikaat voor plantaardig kippenvlees

BENEO pakt de beurs Fi Europe dit jaar aan voor de volgende stap in zijn strategie om meer focus te leggen op plantaardige eiwitten. De ingrediëntenfabrikant plant zijn portfolio in het tweede kwartaal van 2023 uit te breiden met zijn allereerste halffabricaat: plantaardige stukjes kip. BENEO biedt de fabrikanten imitatieproducten van kippenvlees.

Start-up Novella verkrijgt plantaardige voedingsstoffen zonder het gebruik van planten

Start-up Novella verkrijgt plantaardige voedingsstoffen zonder het gebruik van planten

Nutri-Tech Start-up Novella ontwikkelde technologie om voedzame plantaardige ingrediënten te verkrijgen zonder daarvoor planten te gebruiken. Deze vernieuwende technologie vergroot de toegankelijkheid van nutraceuticals.

Eiwitfabrieken

Eiwitfabrieken

In 1968 klonk al het startschot van de introductie van plantaardig eiwit, TVP genaamd. Met veel reclamegeweld werd ‘Textured Vegetable Protein’, bij V&D gepromoot. Er waren drie smaken: Rund, bacon en ham. Het waren droge brokjes die lang in heet water gekookt moesten worden om een sappige textuur te krijgen - wat lang niet altijd lukte.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren